Page 112 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 112
ej Plevnik

Preglednica 6 Medpodročna didaktična priporočila

Citre Uporaba menjalnega naprstnika ni obvezna, je pa priporočljiva predvsem pri otrocih, ki že
Diatonična na začetku kažejo večje motorične spretnosti.
harmonika
Harmonika Učence je treba nenehno opozarjati in spodbujati k pravilni drži telesa in inštrumenta, saj
Fagot je to eden najpomembnejših dejavnikov pouka z začetniki.
Tolkala
Učence je treba nenehno opozarjati in spodbujati k pravilni drži telesa ter inštrumenta, saj
Rog je to eden najpomembnejših dejavnikov pouka z začetniki.

Trobenta Otroci pred desetim letom naj ne igrajo fagota. Izjemoma lahko začnejo igrati mlajši, če to
Tuba in dovoljujejo njihove fizične zmožnosti.
druga
konična Zaradi individualnega pristopa k učencu ter zaradi upoštevanja njegovih fizičnih, psihič-
glasbila nih in glasbenih dispozicij naj učni načrt za pedagoga ne pomeni neke toge obveznosti,
temveč naj s sistematično razvrščenim gradivom nakaže posamezne težavnostne stopnje,
ki bodo služijo za orientacijo in pomoč pri razvoju mladega glasbenika.
Posebno na nižji stopnji je treba veliko pozornosti nameniti pravilni drži in nadzoru palic,
razvoju tehničnih prvin in otrokovih slušnih zaznav.

Na začetku šolanja je treba iz zdravstvenih razlogov posebno pozornost namenjati na-
ravni, sproščeni drži inštrumenta. Še preden učenci začnejo igrati nanj, jih seznanimo z
osnovami dihanja in šele nato se posvetimo vibraciji ustnic s postavitvijo ustnika na opti-
malno mesto.
Za dnevno vadenje se priporoča dihalne vaje v smislu sproščanja telesa.

Tehnika dihanja: pozorni moramo biti predvsem na to, da učenec vdihne čim bolj spro-
ščeno.

Ta dva (altovski krilni in saksov rog) na splošno veljata za »najprijaznejša« od vseh trobil,
saj sta: prvič, zaradi sredinske glasovne lege (altovske) sorazmerno nezahtevna za piha-
nje; drugič, nista niti pretežka niti prevelika ter grajena vertikalno, tako da učenec glas-
bilo lahko objame kot dojenčka, zato je tudi njegova drža primerna za otroka te starosti,
in končno tretjič, premer obroča ustnika za otroška usta ni prevelik.
Preden napišemo seznam priporočljivih začetnih starosti za sleherno glasbilo, naj še po-
vemo razloge, zakaj pred desetim letom ne priporočamo začetka pouka na katerem koli
drugem koničnem trobilu. Pri manjših, sopraninskem in sopranskem saksovem rogu ali pri
krilovki, sta dva poglavitna razloga. Prvi je horizontalna drža, kjer je težišče zaradi precej-
šnje teže glasbila in same gradnje pomaknjeno k odmevniku in bi zato glasbilo (še pose-
bej pri sopranskih izvedbah) pri mlajšem otroku navkljub precejšnjemu naporu vseskozi
uhajalo navzdol, bolele bi ga roke, zaradi nestabilne lege glasbila bi vseskozi imel težave
z nastavkom; pojavljale bi se vse napake, ki se zgodijo, če damo premajhnemu ali premla-
demu učencu namesto korneta v roke trobento, le da bi bile zaradi še večje teže glasbila
te napake hujše. Drugi razlog (ta velja predvsem za sopraninski saksov rog) pa je, da zaradi
skrajne glasovne lege tako mlad učenec ne bi zmogel zadostne intenzivnosti pihanja, kar
bi mu pri igranju povzročalo hude težave.
Pri največjih predstavnikih družine se zaradi precejšnje velikosti glasbila pojavljajo še do-
datne težave. Znano je namreč, da se obe najpomembnejši osnovni postavki igranja –
osnove dihanja in pravilna drža telesa ter z njo postavitev ustnika na ustnici (nastavek) –
najlažje naučita in nadzorujeta, ko učenec svoje glasbilo igra v naravnem položaju telesa
– stoje, pri tubah pa je tak položaj navkljub vsem možnem »jermenju« skoraj nemogoče
udobno doseči.

Opombe Povzeto po Nacionalni komisiji za vsebinsko prenovo glasbenega šolstva (2003).

daktično priporočilo najbolje opozori učni načrt za predmet tuba in druga
konična glasbila (Nacionalna komisija za vsebinsko prenovo glasbenega šol-
stva 2003), kljub temu, da raziskave ugotavljajo, da igranje na mnoge druge

110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117