Page 332 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 332
ja Batič in Dragica Haramija
Rezultati in interpretacija
Literarna in likovna umetnost se najpogosteje povezujeta v kakovostnih sli-
kanicah, ki so namenjene otrokom ali pa so naslovniško odprte. Analiza izbra-
nih kakovostnih slovenskih slikanic, ki se tesno povezujejo z likovno umet-
nostjo, je razkrila tri večje skupine, in sicer (Batič 2018):
– slikanice z reprodukcijami likovnih del umetnikov (združujejo besedilo,
ilustracije in reprodukcije likovnih del umetnikov) – v prvo skupino uvr-
ščamo slikanici Gal v galeriji (1981) Svetlane Makarovič in Strahec v ga-
leriji (2003) Kostje Gatnika;
– slikanice s poustvarjenimi likovnimi deli umetnikov (ilustrator v svoji
ilustraciji poustvari prepoznavno likovno delo umetnika) – v to skupino
spada Prešernova Zdravljica z ilustracijami Damjana Stepančiča (2013);
– slikanice z upodobljeno prepoznavno arhitekturo (ilustrator upodobi
prepoznavno arhitekturo določenega kraja in s tem prikaže prostor do-
gajanja) – v to skupino uvrščamo slikanico Huiqin Wang Ferdinad Avgu-
štin Hallerstein, Slovenec v Prepovedanem mestu (2014).
Slikanici Gal v galeriji in Strahec v galeriji z reprodukcijami likovnih del ume-
tnikov sta izšli pri založbi Narodne galerije. Obe pesnitvi se nanašata tako na
reproducirana likovna dela umetnikov kot tudi na dogodivščine škrata Gala.
Leta 2018 pa je pri založbi Narodne galerije izšla ilustrirana knjiga Andreja
Rozmana Roze Pesmi iz galerije.³
Oblikovne značilnosti pesniške zbirke
Uvod v branje knjige predstavlja naslovnica, na kateri se nahaja ilustracija
(slika 1) slike v okvirju. V osrednjem planu slika prikazuje slikarko pri slikanju
³ Pesniška zbirka Pesmi iz galerije je leta 2019 prejela nagrado desetnica (podeljuje jo Društvo slo-
venskih pisateljev), to je literarna nagrada za najboljše otroško ali mladinsko delo preteklega
triletnega obdobja, katerega avtor je član DSP. Žirija je v utemeljitvi zapisala: »Pesnik v verze
mojstrsko vpleta različne vsebine. Bralcu predstavlja slike prek zanimivih zgodb o slikarkah in
slikarjih, o značilnostih časa, v katerem so nastale, spregovori o likovnih problemih, vse to pa
navezuje na današnji čas in tako poglavitna likovna dela približa na način in v jeziku, ki je mla-
demu bralcu blizu. Pesmi, ki so pogosto hudomušne, dopolnjujejo stripovske vinjete Jakoba
Klemenčiča. Tako je tudi likovni jezik mladim blizu, pravzaprav kar vabi, da pogledajo in pre-
berejo več. Ob prebiranju pesmi se zagotovo ne bodo nasmihali samo mladi bralci, pač pa tudi
odrasli bralci, ki bodo lahko na hitro obnovili šolsko znanje. Še boljše! Mogoče se bodo prav
zaradi te knjige odpravili v Narodno galerijo in si od blizu ogledali dela, o katerih poje pesmi
avtor s svojim edinstvenim glasom. Ne nazadnje je treba poudariti, da je Rozman ujel v pesmi
del slovenske kulturne dediščine, ki bi morala biti prepoznavna in prepoznana kot vrednota.«
(Društvo slovenskih pisateljev 2019)
330
Rezultati in interpretacija
Literarna in likovna umetnost se najpogosteje povezujeta v kakovostnih sli-
kanicah, ki so namenjene otrokom ali pa so naslovniško odprte. Analiza izbra-
nih kakovostnih slovenskih slikanic, ki se tesno povezujejo z likovno umet-
nostjo, je razkrila tri večje skupine, in sicer (Batič 2018):
– slikanice z reprodukcijami likovnih del umetnikov (združujejo besedilo,
ilustracije in reprodukcije likovnih del umetnikov) – v prvo skupino uvr-
ščamo slikanici Gal v galeriji (1981) Svetlane Makarovič in Strahec v ga-
leriji (2003) Kostje Gatnika;
– slikanice s poustvarjenimi likovnimi deli umetnikov (ilustrator v svoji
ilustraciji poustvari prepoznavno likovno delo umetnika) – v to skupino
spada Prešernova Zdravljica z ilustracijami Damjana Stepančiča (2013);
– slikanice z upodobljeno prepoznavno arhitekturo (ilustrator upodobi
prepoznavno arhitekturo določenega kraja in s tem prikaže prostor do-
gajanja) – v to skupino uvrščamo slikanico Huiqin Wang Ferdinad Avgu-
štin Hallerstein, Slovenec v Prepovedanem mestu (2014).
Slikanici Gal v galeriji in Strahec v galeriji z reprodukcijami likovnih del ume-
tnikov sta izšli pri založbi Narodne galerije. Obe pesnitvi se nanašata tako na
reproducirana likovna dela umetnikov kot tudi na dogodivščine škrata Gala.
Leta 2018 pa je pri založbi Narodne galerije izšla ilustrirana knjiga Andreja
Rozmana Roze Pesmi iz galerije.³
Oblikovne značilnosti pesniške zbirke
Uvod v branje knjige predstavlja naslovnica, na kateri se nahaja ilustracija
(slika 1) slike v okvirju. V osrednjem planu slika prikazuje slikarko pri slikanju
³ Pesniška zbirka Pesmi iz galerije je leta 2019 prejela nagrado desetnica (podeljuje jo Društvo slo-
venskih pisateljev), to je literarna nagrada za najboljše otroško ali mladinsko delo preteklega
triletnega obdobja, katerega avtor je član DSP. Žirija je v utemeljitvi zapisala: »Pesnik v verze
mojstrsko vpleta različne vsebine. Bralcu predstavlja slike prek zanimivih zgodb o slikarkah in
slikarjih, o značilnostih časa, v katerem so nastale, spregovori o likovnih problemih, vse to pa
navezuje na današnji čas in tako poglavitna likovna dela približa na način in v jeziku, ki je mla-
demu bralcu blizu. Pesmi, ki so pogosto hudomušne, dopolnjujejo stripovske vinjete Jakoba
Klemenčiča. Tako je tudi likovni jezik mladim blizu, pravzaprav kar vabi, da pogledajo in pre-
berejo več. Ob prebiranju pesmi se zagotovo ne bodo nasmihali samo mladi bralci, pač pa tudi
odrasli bralci, ki bodo lahko na hitro obnovili šolsko znanje. Še boljše! Mogoče se bodo prav
zaradi te knjige odpravili v Narodno galerijo in si od blizu ogledali dela, o katerih poje pesmi
avtor s svojim edinstvenim glasom. Ne nazadnje je treba poudariti, da je Rozman ujel v pesmi
del slovenske kulturne dediščine, ki bi morala biti prepoznavna in prepoznana kot vrednota.«
(Društvo slovenskih pisateljev 2019)
330