Page 334 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 334
ja Batič in Dragica Haramija
– humorna ilustracija s stripovskim izrazom (podoba in besedilo v oblač-
ku), ki se vsebinsko nanaša na predstavljeno likovno delo.
Na koncu knjige je dodano slikovno kazalo, v katerem so reprodukcije li-
kovnih del v celoti in osnovni podatki o njih (avtor, čas nastanka in primarna
lokacija, tehnika, mere). V knjigi je predstavljenih 35 slik iz stalne zbirke Naro-
dne galerije;⁵ pesmi in slike so razporejene časovno zaporedno glede na čas
nastanka (umetnostnozgodovinski princip) od najstarejše do najsodobnejše
umetnine.
Vsebinska značilnosti pesniške zbirke
Analiza pesniške zbirke je pokazala, da:
– ima večina pesmi identičen naslov kot likovno delo (npr. Sveta družina),
– je naslov pesmi, kadar se pesem navezuje na več likovnih del istega
avtorja, sestavljen iz naslovov vseh likovnih del (npr. Prestar in Ptičar,
Avtoportret, Slikarjeva žena in Pes),
– se pesmi navezujejo na likovne motive.
Likovni motiv, na katerega se posamezna pesem nanaša, je postavljen v
širši (prepoznaven) kulturni kontekst, ki zgodovinsko (ne nujno) sovpada z
nastankom slike. Npr., ena najbolj znanih slik je Kofetarica (1888) Ivane Ko-
bilce, pri kateri razvije Rozman motiv Cankarjeve slabe vesti ob skodelici kave,
kar v drugi kitici ironično poudari (Rozman 2018, 78):
Ker pa je to neskončno srečno starko
življenje zaneslo pred našo slikarko,
ko je imel Ivan Cankar rosnih dvanajst let
in je šele odkrival ta kompleksni svet,
se Kofetarici Ivane Kobilce niti malo ne sanja,
da bi kava bila lahko povzročitelj kesanja.
Ob kulturnem kontekstu, ki ga prinašajo besedila pesmi, se pojavi tudi ak-
tualizacija (npr. letni čas, okoljska problematika, družbena kritika). Aktualiza-
cija je pomembna z vidika ustvarjanja življenjske in psihične bližine. Ob sliki
Poletje (1889–1809) Ivane Kobilce pesnik najstnikom primerno aktualizira ta
letni čas (Rozman 2018, 82):
⁵ Iz slikovnega kazala je razvidno, da vse slike, ki so v stalni zbirki Narodne galerije, hkrati niso
tudi v njeni lasti.
332
– humorna ilustracija s stripovskim izrazom (podoba in besedilo v oblač-
ku), ki se vsebinsko nanaša na predstavljeno likovno delo.
Na koncu knjige je dodano slikovno kazalo, v katerem so reprodukcije li-
kovnih del v celoti in osnovni podatki o njih (avtor, čas nastanka in primarna
lokacija, tehnika, mere). V knjigi je predstavljenih 35 slik iz stalne zbirke Naro-
dne galerije;⁵ pesmi in slike so razporejene časovno zaporedno glede na čas
nastanka (umetnostnozgodovinski princip) od najstarejše do najsodobnejše
umetnine.
Vsebinska značilnosti pesniške zbirke
Analiza pesniške zbirke je pokazala, da:
– ima večina pesmi identičen naslov kot likovno delo (npr. Sveta družina),
– je naslov pesmi, kadar se pesem navezuje na več likovnih del istega
avtorja, sestavljen iz naslovov vseh likovnih del (npr. Prestar in Ptičar,
Avtoportret, Slikarjeva žena in Pes),
– se pesmi navezujejo na likovne motive.
Likovni motiv, na katerega se posamezna pesem nanaša, je postavljen v
širši (prepoznaven) kulturni kontekst, ki zgodovinsko (ne nujno) sovpada z
nastankom slike. Npr., ena najbolj znanih slik je Kofetarica (1888) Ivane Ko-
bilce, pri kateri razvije Rozman motiv Cankarjeve slabe vesti ob skodelici kave,
kar v drugi kitici ironično poudari (Rozman 2018, 78):
Ker pa je to neskončno srečno starko
življenje zaneslo pred našo slikarko,
ko je imel Ivan Cankar rosnih dvanajst let
in je šele odkrival ta kompleksni svet,
se Kofetarici Ivane Kobilce niti malo ne sanja,
da bi kava bila lahko povzročitelj kesanja.
Ob kulturnem kontekstu, ki ga prinašajo besedila pesmi, se pojavi tudi ak-
tualizacija (npr. letni čas, okoljska problematika, družbena kritika). Aktualiza-
cija je pomembna z vidika ustvarjanja življenjske in psihične bližine. Ob sliki
Poletje (1889–1809) Ivane Kobilce pesnik najstnikom primerno aktualizira ta
letni čas (Rozman 2018, 82):
⁵ Iz slikovnega kazala je razvidno, da vse slike, ki so v stalni zbirki Narodne galerije, hkrati niso
tudi v njeni lasti.
332