Page 338 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 338
ja Batič in Dragica Haramija
impresionisti. Besedilu je dodana risba, in sicer portret Ivana Groharja.
– Sejalec. Besedilo podaja informacije o nastanku slike, ki je bila narejena
po fotografiji. Dodana je tudi razlaga simboličnega pomena slike. Be-
sedilu je dodan izsek reprodukcije, ki prikazuje detajl sejalca.
– Kozolec. Izpostavljena je simbolna vrednost kozolca kot slovenske po-
sebnosti, ki sliki doda narodno prepoznavnost. Besedilu je dodan detajl
reprodukcije, ki prikazuje sejalca v celoti in kozolec v ozadju.
– Pokrajina. Besedilo predstavi barvni izraz in tehnični postopek slikanja
z lopatico. Likovni izraz poveže s simbolnim sporočilom slike. Besedilu
je dodan detajl reprodukcije, ki prikazuje pokrajino.
Pripadajoča humorna ilustracija na poseben način dopolni informativno
besedilo. Upodobljen je slikar, ki posnema pozo sejalca. V levi roki drži pa-
leto, v desnici drži čopič, s katerim prši barvo na ležeče platno. V stripovskem
oblačku se nahaja besedilo »Iz tega bo še veliko zraslo!« Ilustrator Jakob Kle-
menčič je slikarja Ivana Groharja prikazal kot sejalca, ki z vsakim gibom (me-
tanjem semen, nanašanjem barve) ustvarja prihodnost. Napoved se ujema z
besedami Tomaža Brejca (1998, 220), ki pravi: »Sejalec (1907) je slikarska pri-
spodoba, v kateri kmečko opravilo napoveduje bodočnost Groharjeve ume-
tniške poti.« Sam način slikanja, ki ga prikazuje ilustracija, pa ne asociira na
Groharjevo nanašanje pastoznih nanosov barve na platno, ampak nekoliko
spominja na nekega drugega znanega umetnika. Prikaz slikanja namreč aso-
ciira na ameriškega slikarja Jacksona Pollocka, ki je barvo nanašal tako, da jo
vlival ali kapljal na slikarsko površino na tleh.
Pogovor ob reprodukciji likovnega dela v razredu
Izkušnja, ki jo učenci pridobijo ob gledanju reprodukcije likovnega dela v ra-
zredu, se seveda ne more primerjati z ogledom originalnega likovnega dela v
avtentičnem prostoru. Ker pa je pouk likovne umetnosti oz. likovna vzgoja te-
sno vezana na likovna dela umetnikov, učencem prikazujemo reprodukcije.
Slednje so zgolj nadomestna umetniška izkušnja (Savedoff 1993).
Glede na analizo pesmi Sejalec (2018) in informativnega besedila ob sliki
Sejalec (1907) lahko podamo naslednja izhodišča za načrtovanje pogovora
ob likovnem delu s starejšimi učenci:
– Učencem učitelj prikaže reprodukcijo likovnega dela v celoti in stran
iz pesniške zbirke (pesem in del reprodukcije). Učenci iščejo podobno-
sti in razlike. Opisujejo reprodukcijo, podajajo asociacije. Pri tem učitelj
učence spodbuja v opisovanje motiva in likovne tehnike. Sledita branje
336
impresionisti. Besedilu je dodana risba, in sicer portret Ivana Groharja.
– Sejalec. Besedilo podaja informacije o nastanku slike, ki je bila narejena
po fotografiji. Dodana je tudi razlaga simboličnega pomena slike. Be-
sedilu je dodan izsek reprodukcije, ki prikazuje detajl sejalca.
– Kozolec. Izpostavljena je simbolna vrednost kozolca kot slovenske po-
sebnosti, ki sliki doda narodno prepoznavnost. Besedilu je dodan detajl
reprodukcije, ki prikazuje sejalca v celoti in kozolec v ozadju.
– Pokrajina. Besedilo predstavi barvni izraz in tehnični postopek slikanja
z lopatico. Likovni izraz poveže s simbolnim sporočilom slike. Besedilu
je dodan detajl reprodukcije, ki prikazuje pokrajino.
Pripadajoča humorna ilustracija na poseben način dopolni informativno
besedilo. Upodobljen je slikar, ki posnema pozo sejalca. V levi roki drži pa-
leto, v desnici drži čopič, s katerim prši barvo na ležeče platno. V stripovskem
oblačku se nahaja besedilo »Iz tega bo še veliko zraslo!« Ilustrator Jakob Kle-
menčič je slikarja Ivana Groharja prikazal kot sejalca, ki z vsakim gibom (me-
tanjem semen, nanašanjem barve) ustvarja prihodnost. Napoved se ujema z
besedami Tomaža Brejca (1998, 220), ki pravi: »Sejalec (1907) je slikarska pri-
spodoba, v kateri kmečko opravilo napoveduje bodočnost Groharjeve ume-
tniške poti.« Sam način slikanja, ki ga prikazuje ilustracija, pa ne asociira na
Groharjevo nanašanje pastoznih nanosov barve na platno, ampak nekoliko
spominja na nekega drugega znanega umetnika. Prikaz slikanja namreč aso-
ciira na ameriškega slikarja Jacksona Pollocka, ki je barvo nanašal tako, da jo
vlival ali kapljal na slikarsko površino na tleh.
Pogovor ob reprodukciji likovnega dela v razredu
Izkušnja, ki jo učenci pridobijo ob gledanju reprodukcije likovnega dela v ra-
zredu, se seveda ne more primerjati z ogledom originalnega likovnega dela v
avtentičnem prostoru. Ker pa je pouk likovne umetnosti oz. likovna vzgoja te-
sno vezana na likovna dela umetnikov, učencem prikazujemo reprodukcije.
Slednje so zgolj nadomestna umetniška izkušnja (Savedoff 1993).
Glede na analizo pesmi Sejalec (2018) in informativnega besedila ob sliki
Sejalec (1907) lahko podamo naslednja izhodišča za načrtovanje pogovora
ob likovnem delu s starejšimi učenci:
– Učencem učitelj prikaže reprodukcijo likovnega dela v celoti in stran
iz pesniške zbirke (pesem in del reprodukcije). Učenci iščejo podobno-
sti in razlike. Opisujejo reprodukcijo, podajajo asociacije. Pri tem učitelj
učence spodbuja v opisovanje motiva in likovne tehnike. Sledita branje
336