Page 339 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 339
Medpredmetno povezovanje kot možnost ustvarjanja interakcije
pesmi in pogovor o prebrani pesmi z vidika ustvarjanja konteksta (av-
tor, čas nastanka, okoliščine nastanka, pomembnost likovnega dela) in
poglabljanja razumevanja ideje (simbolni pomeni itd.).
– Učitelj lahko z učenci najprej prebere in analizira pesem, nato pa jim po-
kaže reprodukcijo likovnega dela. Pogovor nadgradi s spoznavanjem li-
kovnih pojmov (barve, prikaz prostora, upodobitev človeške figure, pa-
stozni nanosi).
– Učitelj lahko učencem prikaže reprodukcijo Sejalca (1907) in jih spod-
budi, da ob njej zapišejo eno poved.⁶ Vsi skupaj nato sestavijo pesem,
ki jo nato preberejo. Zatem učenci preberejo pesem Andreja Rozmana
Roze in pesmi primerjamo.
– Učencem lahko učitelj prikaže ilustracijo slikarja pri delu in reproduk-
cijo. Učenci iščejo podobnosti in razlike med obema upodobitvama
(glede na to, kaj je upodobljeno in kako je upodobljeno). Ob branju pe-
smi učenci ugotavljajo simbolni pomen sejanja in njegovo primerjavo
s slikanjem.
Zaključek
Navedenih je le nekaj možnosti, s katerimi lahko s pomočjo pesniške zbirke
Andreja Rozmana Roze Pesmi iz galerije (2018) v šolskem prostoru medpred-
metno povežemo književnost in likovno umetnost oz. likovno vzgojo z na-
menom bolj doživetega in poglobljenega sprejemanja literarne in likovne
umetnosti v razredu. Poudariti je treba, da je osrednji del pouka likovne ume-
tnosti oz. likovne vzgoje namenjen likovnemu izražanju učencev. Ker se je
število ur, namenjenih likovni vzgoji od šestega do devetega razreda, pre-
polovilo, pri čemer pa so zahteve učnega načrta ostale nespremenjene, je
potrebno iskati nove načine, kako razvijati in negovati pozitiven odnos do li-
kovne umetnosti, razvijati zavest o kulturni dediščini, odnos do likovnih del
umetnikov itd. pri drugih učnih predmetih. Eden od možnih načinov za dose-
ganje cilja zagotavljanja široke splošne izobrazbe na »kulturno-umetniškem
področju (spoznavanje, sprejemanje in izražanje na različnih področjih ume-
tnosti)« (Krek in Metljak 2011, 118) je medpredmetno načrtovanje pouka, ki
likovno vzgojo povezuje z drugimi učnimi predmeti.
Obravnavana pesniška zbirka Pesmi iz galerije medpredmetno povezavo
književnosti in likovne umetnosti nakaže že v prvi pesmi, Sveta Nedelja, ki je
posvečena istoimenski freski (originalna lokacija v Cerkvi Marijinega ozna-
njenja v Crngrobu, 1455–1460) (Rozman 2018, 2):
⁶ Primer je povzet po Byszewski (2003).
337
pesmi in pogovor o prebrani pesmi z vidika ustvarjanja konteksta (av-
tor, čas nastanka, okoliščine nastanka, pomembnost likovnega dela) in
poglabljanja razumevanja ideje (simbolni pomeni itd.).
– Učitelj lahko z učenci najprej prebere in analizira pesem, nato pa jim po-
kaže reprodukcijo likovnega dela. Pogovor nadgradi s spoznavanjem li-
kovnih pojmov (barve, prikaz prostora, upodobitev človeške figure, pa-
stozni nanosi).
– Učitelj lahko učencem prikaže reprodukcijo Sejalca (1907) in jih spod-
budi, da ob njej zapišejo eno poved.⁶ Vsi skupaj nato sestavijo pesem,
ki jo nato preberejo. Zatem učenci preberejo pesem Andreja Rozmana
Roze in pesmi primerjamo.
– Učencem lahko učitelj prikaže ilustracijo slikarja pri delu in reproduk-
cijo. Učenci iščejo podobnosti in razlike med obema upodobitvama
(glede na to, kaj je upodobljeno in kako je upodobljeno). Ob branju pe-
smi učenci ugotavljajo simbolni pomen sejanja in njegovo primerjavo
s slikanjem.
Zaključek
Navedenih je le nekaj možnosti, s katerimi lahko s pomočjo pesniške zbirke
Andreja Rozmana Roze Pesmi iz galerije (2018) v šolskem prostoru medpred-
metno povežemo književnost in likovno umetnost oz. likovno vzgojo z na-
menom bolj doživetega in poglobljenega sprejemanja literarne in likovne
umetnosti v razredu. Poudariti je treba, da je osrednji del pouka likovne ume-
tnosti oz. likovne vzgoje namenjen likovnemu izražanju učencev. Ker se je
število ur, namenjenih likovni vzgoji od šestega do devetega razreda, pre-
polovilo, pri čemer pa so zahteve učnega načrta ostale nespremenjene, je
potrebno iskati nove načine, kako razvijati in negovati pozitiven odnos do li-
kovne umetnosti, razvijati zavest o kulturni dediščini, odnos do likovnih del
umetnikov itd. pri drugih učnih predmetih. Eden od možnih načinov za dose-
ganje cilja zagotavljanja široke splošne izobrazbe na »kulturno-umetniškem
področju (spoznavanje, sprejemanje in izražanje na različnih področjih ume-
tnosti)« (Krek in Metljak 2011, 118) je medpredmetno načrtovanje pouka, ki
likovno vzgojo povezuje z drugimi učnimi predmeti.
Obravnavana pesniška zbirka Pesmi iz galerije medpredmetno povezavo
književnosti in likovne umetnosti nakaže že v prvi pesmi, Sveta Nedelja, ki je
posvečena istoimenski freski (originalna lokacija v Cerkvi Marijinega ozna-
njenja v Crngrobu, 1455–1460) (Rozman 2018, 2):
⁶ Primer je povzet po Byszewski (2003).
337