Page 343 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 343
Glasbene dejavnosti kot povezovalni
element medpredmetnih povezav
v tretjem vzgojno-izobraževalnem
obdobju osnovne šole
Jasmina Tomšič
Osnovna šola Stara Cerkev
jasmina.tomsic@guest.arnes.si
V prispevku se osredotočamo na izvajanje, poslušanje in ustvarjanje glasbe
kot temeljne dejavnosti predmeta glasbena umetnost v tretjem vzgojno-
izobraževalnem obdobju OŠ. Omenjene dejavnosti predstavljajo dejavnike
glasbene kulture in izhajajo iz same narave glasbe kot umetnosti. V učnem pro-
cesu pomenijo svojevrsten vzgib, ki v okviru medpredmetnih povezav pripo-
more k oblikovanju celovitejših in trajnejših znanj ter hkrati spodbuja in krepi
procese na vseh področjih učenčevega razvoja. Preko iskanja skupnih vsebin
in pojmov ter ciljev in procesov predmeta glasbena umetnost v povezavi z dru-
gimi obveznimi predmeti tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja predsta-
vljamo nekatere možne osnove medpredmetnega povezovanja. Z namenom
spodbujanja prakse povezovanja z glasbo izpostavimo nekatere predmete oz.
predmetna področja, ki na podlagi njihovih učnih načrtov za tretje vzgojno-
izobraževalno obdobje dopuščajo smiselne možnosti in s tem ustrezno pod-
lago za skupno doseganje celovitejših znanj, doživljanj in procesov.
Ključne besede: osnovna šola, glasbena umetnost, medpredmetne povezave,
tretje vzgojno-izobraževalno obdobje, glasbene dejavnosti
Uvod
Eno izmed poti uresničevanj zahtev sodobnega pouka s poudarkom na traj-
nejšem, celostnejšem in bolj notranje povezanem znanju predstavlja med-
predmetno povezovanje, ki temelji na doseganju skupnih ciljev različnih
predmetov z namenom poglabljanja in sinteze znanj, spretnosti, stališč. Če-
prav so se prve ideje o celostnosti v našem šolskem okolju pojavile že med
obema vojnama (Vranc 1936; Šilih 1961), je ideja komaj zadnjih nekaj dese-
tletij postopoma doživela preporod, ki se kaže v porastu tako teoretičnih
del kot tudi šolske prakse (Milekšič 1992; Rutar Ilc in Pavlič Škerjanc 2011). O
tem, da je glasba zaradi narave svojih dejavnosti, vsebin in širšega pomena
področja umetnosti pomemben predmet pri doseganju celovitejših znanj
in oblikovanju celovite osebnosti po celotni vertikali osnovnošolskega izo-
Volk, M., T. Štemberger, A. Sila in N. Kovač, ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot
do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-013-4.341-355
element medpredmetnih povezav
v tretjem vzgojno-izobraževalnem
obdobju osnovne šole
Jasmina Tomšič
Osnovna šola Stara Cerkev
jasmina.tomsic@guest.arnes.si
V prispevku se osredotočamo na izvajanje, poslušanje in ustvarjanje glasbe
kot temeljne dejavnosti predmeta glasbena umetnost v tretjem vzgojno-
izobraževalnem obdobju OŠ. Omenjene dejavnosti predstavljajo dejavnike
glasbene kulture in izhajajo iz same narave glasbe kot umetnosti. V učnem pro-
cesu pomenijo svojevrsten vzgib, ki v okviru medpredmetnih povezav pripo-
more k oblikovanju celovitejših in trajnejših znanj ter hkrati spodbuja in krepi
procese na vseh področjih učenčevega razvoja. Preko iskanja skupnih vsebin
in pojmov ter ciljev in procesov predmeta glasbena umetnost v povezavi z dru-
gimi obveznimi predmeti tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja predsta-
vljamo nekatere možne osnove medpredmetnega povezovanja. Z namenom
spodbujanja prakse povezovanja z glasbo izpostavimo nekatere predmete oz.
predmetna področja, ki na podlagi njihovih učnih načrtov za tretje vzgojno-
izobraževalno obdobje dopuščajo smiselne možnosti in s tem ustrezno pod-
lago za skupno doseganje celovitejših znanj, doživljanj in procesov.
Ključne besede: osnovna šola, glasbena umetnost, medpredmetne povezave,
tretje vzgojno-izobraževalno obdobje, glasbene dejavnosti
Uvod
Eno izmed poti uresničevanj zahtev sodobnega pouka s poudarkom na traj-
nejšem, celostnejšem in bolj notranje povezanem znanju predstavlja med-
predmetno povezovanje, ki temelji na doseganju skupnih ciljev različnih
predmetov z namenom poglabljanja in sinteze znanj, spretnosti, stališč. Če-
prav so se prve ideje o celostnosti v našem šolskem okolju pojavile že med
obema vojnama (Vranc 1936; Šilih 1961), je ideja komaj zadnjih nekaj dese-
tletij postopoma doživela preporod, ki se kaže v porastu tako teoretičnih
del kot tudi šolske prakse (Milekšič 1992; Rutar Ilc in Pavlič Škerjanc 2011). O
tem, da je glasba zaradi narave svojih dejavnosti, vsebin in širšega pomena
področja umetnosti pomemben predmet pri doseganju celovitejših znanj
in oblikovanju celovite osebnosti po celotni vertikali osnovnošolskega izo-
Volk, M., T. Štemberger, A. Sila in N. Kovač, ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot
do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-013-4.341-355