Page 101 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 101
koncepti in veščine učenja klavirja
Energija predtakta vodi v težko prvo dobo, kar je prav tako potreb-
no začutiti in ponotranjiti. V pomoč so besede, ki sovpadajo s številom
dob predtakta in prvo dobo sledečega takta. Prav tako so učinkovite pe-
smi s predtaktom po posluhu, kot sta Metuljček Cekinček Janeza Bitenca ali
Kostanjček Zaspanček Mire Voglar. Te uvedemo, še preden se predtakt po-
javi v zapisani skladbi. Tudi fizični gib učencu pomaga izkusiti in razumeti
funkcijo predtakta.
Vaja: Uporabimo met žoge, pri čemer je predtakt priprava z zama-
hom nazaj in prva doba odboj žoge v tla. Ali pa na predtakt učenec
stoji in na prvo dobo sede. Oboje izvajamo ob hkratnemu petju ali
učiteljevemu igranju.
Uporaben je kateri koli gib, pri katerem učenec začuti razliko lah-
ke dobe predtakta in težke dobe sledečega takta ob poslušanju ali petju.
Prispodoba, kot je pričakovanje za predtakt in prihod za prvo dobo, bo pri-
spevala k prepričljivi izvedbi.
Notne vrednosti lahko prav tako učinkovito uvedemo skozi gib cele-
ga telesa. Učitelj igra, poje ali ploska četrtinke, ob katerih učenec hodi, ob
polovinkah so koraki dvakrat daljši, ob osminkah teče, ob četrtinki in os-
minki hopsa, ob osminki s piko in šestnajstinki galopira; pri tem je za raz-
liko od hopsanja obrnjen bočno in je spredaj zmeraj ista noga, medtem ko
je pri hopsanju obrnjen naprej in za drugim skokom iste noge – na osmin-
ko – nogo zamenja.
Preglednica 6: Primeri gibalnih dejavnosti za notne vrednosti
Notne vrednosti Dejavnost učenca
Četrtinke Hoja
Osminke Tek
Polovinke Počasna hoja
Četrtinke + osminke (⁶⁄₈-takt) Poskok
Osminke s piko + šestnajstinke (punktiran
ritem) Galop
Pogosto se pojavijo težave v začetnih skladbah, ki vsebujejo osminske
triole in osminke zaporedno. Učenci triole včasih igrajo z enakim trajanjem
kot osminke ali pa hitijo. Da se temu izognemo, predlagamo dejavnosti:
– Učitelj igra osminke in vsako drugo poudarja. Učenec ob teh os-
minkah hodi.
99
Energija predtakta vodi v težko prvo dobo, kar je prav tako potreb-
no začutiti in ponotranjiti. V pomoč so besede, ki sovpadajo s številom
dob predtakta in prvo dobo sledečega takta. Prav tako so učinkovite pe-
smi s predtaktom po posluhu, kot sta Metuljček Cekinček Janeza Bitenca ali
Kostanjček Zaspanček Mire Voglar. Te uvedemo, še preden se predtakt po-
javi v zapisani skladbi. Tudi fizični gib učencu pomaga izkusiti in razumeti
funkcijo predtakta.
Vaja: Uporabimo met žoge, pri čemer je predtakt priprava z zama-
hom nazaj in prva doba odboj žoge v tla. Ali pa na predtakt učenec
stoji in na prvo dobo sede. Oboje izvajamo ob hkratnemu petju ali
učiteljevemu igranju.
Uporaben je kateri koli gib, pri katerem učenec začuti razliko lah-
ke dobe predtakta in težke dobe sledečega takta ob poslušanju ali petju.
Prispodoba, kot je pričakovanje za predtakt in prihod za prvo dobo, bo pri-
spevala k prepričljivi izvedbi.
Notne vrednosti lahko prav tako učinkovito uvedemo skozi gib cele-
ga telesa. Učitelj igra, poje ali ploska četrtinke, ob katerih učenec hodi, ob
polovinkah so koraki dvakrat daljši, ob osminkah teče, ob četrtinki in os-
minki hopsa, ob osminki s piko in šestnajstinki galopira; pri tem je za raz-
liko od hopsanja obrnjen bočno in je spredaj zmeraj ista noga, medtem ko
je pri hopsanju obrnjen naprej in za drugim skokom iste noge – na osmin-
ko – nogo zamenja.
Preglednica 6: Primeri gibalnih dejavnosti za notne vrednosti
Notne vrednosti Dejavnost učenca
Četrtinke Hoja
Osminke Tek
Polovinke Počasna hoja
Četrtinke + osminke (⁶⁄₈-takt) Poskok
Osminke s piko + šestnajstinke (punktiran
ritem) Galop
Pogosto se pojavijo težave v začetnih skladbah, ki vsebujejo osminske
triole in osminke zaporedno. Učenci triole včasih igrajo z enakim trajanjem
kot osminke ali pa hitijo. Da se temu izognemo, predlagamo dejavnosti:
– Učitelj igra osminke in vsako drugo poudarja. Učenec ob teh os-
minkah hodi.
99