Page 98 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 98
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

vanjem ali pohitevanjem. Agogične poudarke lahko odkrivajo skozi pet-
je ali z gibom telesa. Mesta, kjer jih je možno uporabiti, lahko vključujejo
vrh melodije ali fraze, mesta z nenadno dinamično spremembo, dolge tone,
obkrožene s krajšimi notnimi vrednostmi, vrh tehnično zahtevnega dela,
pomembnejše prve dobe, skoke, ciljne tone, posebej lepa mesta, nepričako-
vane harmonije, disonance.

Upočasnjevanje tempa je najočitnejše ob koncu fraz, odsekov ali sklad-
be. Postopno upočasnjevanje tempa je za nekatere učence izziv. V pomoč so
lahko asociacije vlaka, ki se ustavlja, letala, ki pristane, ter hkratno gibanje
telesa, ki nakazuje postopno ustavljanje; ali vse počasnejša hoja ali krožno
gibanje rok, ki se postopno upočasnjujejo ipd. Tako učenec pridobi fizično
zaznavo upočasnjevanja. Za učence, ki se dobro učijo z vizualno pomočjo,
lahko učitelj nariše linijo not, med katerimi postopoma povečuje prostore,
tako da so čedalje bolj oddaljene druga od druge. Tako ilustrira učinek ri-
tardanda. Prav tako lahko vpiše številke pod vsako noto za štetje ob izva-
janju ritardanda; najprej 1, ko se začne ritardando, 12, nadalje 123, 1234 in
naprej, kolikor je ustrezno. Razen ritardanda naletimo tudi na oznake ral-
lentando ali ritenuto, daljše in še jasnejše upočasnjevanje pa označujejo be-
sede allargando ali slentando.

Tudi za pohitevanje lahko uporabimo asociacije s hkratnim gibom te-
lesa – avto ali vlak, ki začne voziti počasi, nato pa zmeraj hitreje. Pohitevanje
je pogosto označeno z accelerando ali stretto.

Postopoma se učenci srečujejo tudi z uporabo rubata (ital. tempo ru-
bato, kar pomeni ukraden čas), ki je precej značilna za obdobje romanti-
ke, nikakor pa ne izključno. Rubato je lahko označen na začetku skladbe ali
njenega dela ali pa tudi ne. Gre za spremembe tempa zaradi ekspresivnega
namena, a je spremembe potrebno nadoknaditi. Če gre torej za upočasnje-
vanje, bo pred ali za njim pohitevanje in obratno. Za te subtilnejše odten-
ke so potrebni stabilen občutek za pulz, poznavanje obdobja in stila sklad-
be ter poslušanje raznovrstnih posnetkov.

Metrum. Za pulzom je metrum najpomembnejši ritmični element.
Metrična stabilnost je osnova za umetniško in ekspresivno igranje. Veliko
skladb ima jasen metrum, ki spodbuja stabilnost, odraža mirno razpolo-
ženje ali pa določen ples. Take skladbe so osnova, da se učenec uči izražati
jasen metrum. Če ima s tem težave, bo morda potrebno poudarjanje prve
dobe vsakega takta, dokler metruma ne začuti in ponotranji. Zelo je v po-
moč tudi hoja v tempu in dodatni gib na vsako prvo dobo ob igranju uči-

96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103