Page 99 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 99
koncepti in veščine učenja klavirja
telja ali posnetku; ploskanje, poudarjen prvi korak, odbijanje žoge in po-
dobne vaje, skozi katere učenec ponotranji občutke za metrum. Ko te težke
dobe učenec začuti in ponotranji, se vrne k igranju in skladbo izvaja brez
nepotrebnih poudarkov prvih dob.
²⁄₄- ali ⁴⁄₄-taktovski način je lažje usvojiti od ¾-, tako ju tudi uvajamo
prej. Taktovske načine se lahko torej učenci učijo začutiti ob učiteljevem
igranju, ki mu sledijo s hojo, pri kateri na prvo dobo stopijo jasneje ali zra-
ven zaploskajo in štejejo. Prav tako lahko ob učiteljevem igranju taktirajo
in štejejo. Tudi preprosti plesni koraki so dobrodošli.
Vaja: Za ⁶⁄₈-taktovski način lahko uporabimo:
– lahen tek ob zaporednem ponavljajočem štetju do 6;
– štetje do 6 in hkrati nihanje trupa na eno in drugo stran na 1 in 4;
uporabimo lahko mehko ruto, ki jo roki nihata na eno in drugo
stran, kar nudi zaznavo mehke legato linije;
– ploskanje in štetje do 6, nato glasnejši plosk in štetje na 1 in 4;
– ploskanje do 6 in stopanje – hoja na 1 in 4;
– ploskanje do 6 in izgovarjanje »1« na 1 in »2« na 4 – za čutenje dvo-
dobnega pulza;
– podajanje žoge – samostojno iz ene roke v drugo ali z učiteljem,
morda tudi s sošolcem na ta dva osnovna pulza. Glede na značaj
skladbe ali njenega dela izberemo podajanje: na 1 učitelj žogo vrže
v zrak, na 4 jo učenec ulovi. Nato učenec vrže žogo na 1 in jo uči-
telj na 4 ulovi itn. Lahko pa izberemo tudi odbijanje: na 1 učitelj
žogo odbije v tla (zamah je priprava na prvo dobo), na 4 jo učenec
ulovi. Nato učenec odbije žogo na 1 in jo učitelj na 4 ulovi itn. V
tej vaji so vključene veščine koordinacije in pozornega poslušanja.
Upoštevamo značaj in tempo, ki ga želimo uvesti, ter se glede na to od-
ločimo, katero gibanje bo najprimernejše.
Včasih predstavljajo težave pri izražanju jasnega metruma pavze na
prve dobe. V tem primeru lahko učenci za vajo rahlo poudarijo tisti glas, ki
se začne na dobo, ali pa ponovijo ton za pavzo in ga zaigrajo na prvo dobo,
da se okrepi občutek za metrum, nato pa igrajo, kot je zapisano. V primeru
11 bi torej igrali še eno šestnajstinko na c na vsako dobo v prvih dveh taktih
in enako na d v naslednjih dveh taktih.
97
telja ali posnetku; ploskanje, poudarjen prvi korak, odbijanje žoge in po-
dobne vaje, skozi katere učenec ponotranji občutke za metrum. Ko te težke
dobe učenec začuti in ponotranji, se vrne k igranju in skladbo izvaja brez
nepotrebnih poudarkov prvih dob.
²⁄₄- ali ⁴⁄₄-taktovski način je lažje usvojiti od ¾-, tako ju tudi uvajamo
prej. Taktovske načine se lahko torej učenci učijo začutiti ob učiteljevem
igranju, ki mu sledijo s hojo, pri kateri na prvo dobo stopijo jasneje ali zra-
ven zaploskajo in štejejo. Prav tako lahko ob učiteljevem igranju taktirajo
in štejejo. Tudi preprosti plesni koraki so dobrodošli.
Vaja: Za ⁶⁄₈-taktovski način lahko uporabimo:
– lahen tek ob zaporednem ponavljajočem štetju do 6;
– štetje do 6 in hkrati nihanje trupa na eno in drugo stran na 1 in 4;
uporabimo lahko mehko ruto, ki jo roki nihata na eno in drugo
stran, kar nudi zaznavo mehke legato linije;
– ploskanje in štetje do 6, nato glasnejši plosk in štetje na 1 in 4;
– ploskanje do 6 in stopanje – hoja na 1 in 4;
– ploskanje do 6 in izgovarjanje »1« na 1 in »2« na 4 – za čutenje dvo-
dobnega pulza;
– podajanje žoge – samostojno iz ene roke v drugo ali z učiteljem,
morda tudi s sošolcem na ta dva osnovna pulza. Glede na značaj
skladbe ali njenega dela izberemo podajanje: na 1 učitelj žogo vrže
v zrak, na 4 jo učenec ulovi. Nato učenec vrže žogo na 1 in jo uči-
telj na 4 ulovi itn. Lahko pa izberemo tudi odbijanje: na 1 učitelj
žogo odbije v tla (zamah je priprava na prvo dobo), na 4 jo učenec
ulovi. Nato učenec odbije žogo na 1 in jo učitelj na 4 ulovi itn. V
tej vaji so vključene veščine koordinacije in pozornega poslušanja.
Upoštevamo značaj in tempo, ki ga želimo uvesti, ter se glede na to od-
ločimo, katero gibanje bo najprimernejše.
Včasih predstavljajo težave pri izražanju jasnega metruma pavze na
prve dobe. V tem primeru lahko učenci za vajo rahlo poudarijo tisti glas, ki
se začne na dobo, ali pa ponovijo ton za pavzo in ga zaigrajo na prvo dobo,
da se okrepi občutek za metrum, nato pa igrajo, kot je zapisano. V primeru
11 bi torej igrali še eno šestnajstinko na c na vsako dobo v prvih dveh taktih
in enako na d v naslednjih dveh taktih.
97