Page 135 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 135
koncepti in veščine učenja klavirja
držimo izven središčne linije, prekomerno obremenjujemo vezi, kite in mi-
šice, prsti nimajo dovolj podpore in gibanje je omejeno. Še posebej pri za-
četnem pristopu s petprstno pozicijo na sredinskem C je nevarno, da pride
do ulnarne deviacije, pri kateri je zapestje obrnjeno proti mezincu. Zato naj
začetnik zmeraj uporablja celotno klaviaturo, ki omogoča vzpostavitev li-
nije dlani in podlakti ter svobodno gibanje.
Koordinacija prstov, dlani, zapestja in roke omogoča jasno, natančno
in učinkovito gibanje ter igranje. Pretirano iztegovanje prstov bo prepreče-
no, če jim sledita zapestje in celotna roka.
Vaja: petprstne pozicije izvajamo s podporo krožno-lateralne-
ga giba zapestja. Za desno roko se bo zapestje gibalo rahlo levo in
navzdol, ko igra palec, nato pa z ostalimi prsti proti mezincu po-
stopno desno in navzgor in po zgornjem loku nazaj navzdol proti
palcu. Obratno velja za levo roko. Vajo učenec transponira v dru-
ge dure, morda tudi mole, prav tako lahko ustvarja lastne ritmič-
no-melodične vzorce.
Primer 27: Tehnična vaja petprstnih pozicij
&D°¢. ™™R44. 1 2 3 4 5 1 3 5 55 3 1
œ œ œ œ œœœœ ˙ ˙ w œœœœ œœœœ ˙ ˙ w
L. R. 5 4 3 2 1 5 3 1 11 3 5
Podobno je z razloženimi akordi, le da so gibi večji.
Še posebej pri majhni roki in pri širših razponih je koordinacija za
uravnavanje linije s prsti pomembna; eden od mnogih primerov je sprem-
ljava, ki jo igra leva roka v naslednjem nokturnu. Palcu in mezincu pomaga
lateralno gibanje zapestja, ki uravnava linijo prsta proti komolcu. Ko torej
igra mezinec, gre zapestje v levo in nato v lahnem krožnem gibu čez sredi-
no proti desni za palec in ponovno nazaj.
Primer 28: Nokturno v cis-molu, op. post. št. 2, takt št. 5-7, F. Chopin
{###c ˙ Ÿ˙~~~~~~~~~~~~~~~ œœ ˙ ˙ ˙ œ™ œ œ œ œ
œ œ#œ œ œ œ œ3 œ
? ####c œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
133
držimo izven središčne linije, prekomerno obremenjujemo vezi, kite in mi-
šice, prsti nimajo dovolj podpore in gibanje je omejeno. Še posebej pri za-
četnem pristopu s petprstno pozicijo na sredinskem C je nevarno, da pride
do ulnarne deviacije, pri kateri je zapestje obrnjeno proti mezincu. Zato naj
začetnik zmeraj uporablja celotno klaviaturo, ki omogoča vzpostavitev li-
nije dlani in podlakti ter svobodno gibanje.
Koordinacija prstov, dlani, zapestja in roke omogoča jasno, natančno
in učinkovito gibanje ter igranje. Pretirano iztegovanje prstov bo prepreče-
no, če jim sledita zapestje in celotna roka.
Vaja: petprstne pozicije izvajamo s podporo krožno-lateralne-
ga giba zapestja. Za desno roko se bo zapestje gibalo rahlo levo in
navzdol, ko igra palec, nato pa z ostalimi prsti proti mezincu po-
stopno desno in navzgor in po zgornjem loku nazaj navzdol proti
palcu. Obratno velja za levo roko. Vajo učenec transponira v dru-
ge dure, morda tudi mole, prav tako lahko ustvarja lastne ritmič-
no-melodične vzorce.
Primer 27: Tehnična vaja petprstnih pozicij
&D°¢. ™™R44. 1 2 3 4 5 1 3 5 55 3 1
œ œ œ œ œœœœ ˙ ˙ w œœœœ œœœœ ˙ ˙ w
L. R. 5 4 3 2 1 5 3 1 11 3 5
Podobno je z razloženimi akordi, le da so gibi večji.
Še posebej pri majhni roki in pri širših razponih je koordinacija za
uravnavanje linije s prsti pomembna; eden od mnogih primerov je sprem-
ljava, ki jo igra leva roka v naslednjem nokturnu. Palcu in mezincu pomaga
lateralno gibanje zapestja, ki uravnava linijo prsta proti komolcu. Ko torej
igra mezinec, gre zapestje v levo in nato v lahnem krožnem gibu čez sredi-
no proti desni za palec in ponovno nazaj.
Primer 28: Nokturno v cis-molu, op. post. št. 2, takt št. 5-7, F. Chopin
{###c ˙ Ÿ˙~~~~~~~~~~~~~~~ œœ ˙ ˙ ˙ œ™ œ œ œ œ
œ œ#œ œ œ œ œ3 œ
? ####c œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
133