Page 235 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 235
koncepti in veščine učenja klavirja

Jacobsonova (2015) navaja primere vprašanj za spodbujanje domišljije
ob preprosti začetni skladbi po črnih tipkah z naslovom Skrivnost:
– Govoriš glasno ali šepetaš, ko nekomu poveš skrivnost?
– Se približaš ušesu osebe, ki ji pripoveduješ skrivnost?
– Je zabavno pripovedovati skrivnosti?
– Komu rad/-a pripoveduješ skrivnosti?
– Se počutiš posebnega/-o, ko ti nekdo pove skrivnost?

Skozi taka vprašanja skladba oživi. Učenec bo morda skladbo igral
tišje in s prsti ob tipkah, če si bo predstavljal, da pripoveduje ali posluša
skrivnost.

Prav tako je pomembno, da učitelj pokaže, da mu je skladba všeč,
četudi je preprosta, in da spodbuja to ljubezen in navdušenje pri učencih:
– Obožujem to skladbo.
– Ta skladba je moja najljubša v tej knjigi.
– Mar ne zveni prav zanimivo?
– Se mi zdi, da ta skladba zveni kot krasen, miren poletni dan.

Včasih je težko priklicati predstavo pri skladbah z naslovi, kot so sona-
tina, variacije, menuet ipd. Pri skladbah z naslovi, kot so Allegro, Andante,
Adagio …, lahko učitelj načne pogovor o skladateljevem namenu razpolo-
ženja. Tako je dobro razvijati širši repertoar opisnih besed za razpolože-
nje, čustvo, značaj. Allegro je lahko živo, veselo, svetlo, vznemirljivo, sijoče,
praznično … Iz izbrane besede se nato lahko razvije zgodba; če je bila, reci-
mo, izbrana beseda veselo, se lahko nadaljuje v zgodbo o plesu, zabavi, dru-
ženju ali kaj podobnega.

Watermanova (2006, str. 41) navaja svoj seznam čustev in razpoloženj,
ki jih je skozi leta iskala pri največjih skladateljih in jih uspešno uporablja
pri poučevanju: »Očarljivost, tragedija, umirjenost, vdanost, veselje in ža-
lost, humor, briljantnost, igrivost, jeza, silovitost, ljubeznivost, romanca,
grozeče, zlovešče, ponosno, mogočno, plemenito, razburkano, vznemirlji-
vo, mogočno, nežno, skrivnostno, radostno, zaupljivo, navdušeno, prepros-
to, valujoče, šaljivo, strastno, dramatično, živahno, prizadevno, zmagoslav-
no, vprašujoče, zabavno, prekipevajoče, potrto, tiho, medlo, melanholično,
veličastno, lirično, razmišljujoče, zasanjano, gibajoče in pretočno, svetlo,
muhasto, ognjevito, viharno, burno, nenavadno.« Učitelj potrebuje velik
nabor besed za spodbuditev učenčeve domišljije in subtilne tonske kvalitete.

233
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240