Page 236 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 236
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Učence lahko spodbudi tudi ustvarjanje zgodb za posamezno skladbo
ali pisanje »scenarijev« – torej kaj se v posameznih delih skladbe dogaja. Tak
»scenarij« lahko zapišejo ali narišejo neposredno v note, nad notno črtovje
ali pa posebej na papir z označenimi števili taktov, ki sovpadajo z zgodbo.
Prav tako si lahko zamislijo orkestracijo skladbe – torej najdejo analogije
orkestrskih inštrumentov za posamezne dele skladbe. Dobrodošlo je branje
literature, ogled umetniških slik in sploh širše povezovanje z umetnostjo.
Petje je prav tako učinkovit način za razvijanje muzikalnega izvajanja. Če
učenci pojejo skladbe, lažje frazirajo, pomnijo, igrajo legato in z lepim to-
nom. Učenci, ki radi rišejo, so lahko spodbujeni tudi skozi to. Če učenec
skladbo ali njene glasbene elemente izrazi v drugem mediju, torej skozi pet-
je, slikanje, telesni gib, ga to motivira za poglobljeno glasbeno zaznavanje.

Razen vprašanj, opisov, zgodb, pogovorov, scenarijev, asociacij in ana-
logij je učinkovit način povezovanja skladbe z določenim razpoloženjem,
čustvom, značajem tudi telesni gib. Učenec se lahko giba ob skladbi, ki jo
igra učitelj, ali s telesno držo in z gibom nakaže določeno razpoloženje,
čustvo, značaj. Telesni gib pomaga »vgraditi« glasbo v telo, jo začutiti glob-
lje in trajneje.

Preglednica 21: Povezovanje ekspresivnih glasbenih elementov z gibom
telesa

UČITELJ UČENEC
Skladbo igra z umirjenim, nežnim značajem v
⁶⁄₈-taktovskem načinu. Se ziba, prenaša težo z ene noge na drugo, v
Skladbo igra in nepričakovano menjuje dina- pulzu s hkratnim nihanjem mehke rute v rokah.
miko. Izvaja velike, energične gibe, ko je dinamika
Skladbo igra z izrazito artikulacijo legato in glasna, in majhne, mehke, ko je tiha.
staccato. Hodi z drsajočimi koraki ob legatu in ploska ob
Igra niz toničnih in dominantnih akordov, ki staccatu.
jih nepričakovano menjuje. Izvaja napetejše gibe ob dominantnih akordih
in sproščene ob toničnih.
Izmenjaje izvaja glasne in tihe fraze. Izvaja velike gibe ali korake ob glasnih frazah in
majhne ob tihih.
Igra rastoče in padajoče fraze. Hodi naprej ob rastočih in nazaj ob padajočih
frazah.
Igra znane skladbe z jasnimi frazami. Dvigne roki na koncu vsake fraze.
Igra glasbo z različno dolgimi in jasnimi Opiše dolžino in obliko fraz z gibi rok, ki jih
frazami tudi skladbe, ki jih igra učenec. menja ob vsaki novi frazi.

Tonsko oblikovanje zahteva gibe telesa. Če je fiziološki mehanizem
svoboden in so mikrodinamične ter agogične tonske povezave in kvalite-
te doživete ter razumljene holistično, bo takšen tudi izvajalčev muzikal-

234
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241