Page 37 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 37
učitelj klavirja
jema. Učenec dobi sporočilo, da je v redu, zato se lahko odmakne
od dvomov glede lastne sposobnosti ali morebitne neprimernosti
zaradi čutenja strahu in usmeri pozornost v učno snov.
Glasbeno šolanje pa vključuje za nekatere tudi stresnejše situaci-
je, ki vzbujajo močnejša čustva in zahtevajo ponavljajoče se regulacije.
Najpogosteje se z njimi srečamo pred nastopi, tekmovanji, izpiti. Če učenec
pred pomembnih dogodkom doživlja strah, je pomembno, da je učitelj vešč
umirjanja lastnih strahov in jih nikakor ne prelaga na učenca. Besede, kot
so »Ah, saj ni nič, saj je samo en nastop …«, lahko kažejo na nezmožnost
soočanja z lastnim strahom, učenec pa v tem primeru z njim ostane sam.
Učitelja lahko prav tako preveva skrb, ali je izbral ustrezne skladbe, kvali-
tetno posredoval informacije, ali organizacija prireditve zadostuje željam
in zahtevam prisotnih ter podobno, vendar pa svoje težave rešuje drug-
je: z ozaveščanjem in razvijanjem sposobnosti urejanja lastnega doživlja-
nja, skozi pogovore s sodelavci, z razumevajočim nadrejenim, v supervizij-
skih ali terapevtskih kontekstih. Z učencem pa se usklajuje in najde besede,
intonacije, kretnje, ki jih učenec v dani situaciji potrebuje, npr. (Sagernik
Kovačič, 2016, str. 155):
Verjetno te zmede, kako so drugi nastopajoči videti tako mirni,
v tebi pa vse trepeta. Brez skrbi, vsak občuti nekaj takšnega. Tudi
jaz. Le strah nas je, kar je čisto normalno in zdravo. To občutiš,
ker ti je mar. Tako se telo pripravlja, da boš zmogel nastopiti z več-
jo koncentracijo kot na vsaki vaji doslej. Dobro si pripravljen in ni
nobenega razloga, da ti ne bi uspelo. Da si prišel do te priložnosti,
si vložil ogromno truda in si že dokazal, da znaš. Tudi, če se zmo-
tiš, vem, kaj znaš, in nobena napaka ne more zmanjšati ponosa
nate …
Pri učencih, ki jih strah toliko preveva, da bi nastop zaradi tega izved-
li precej pod svojimi zmožnostmi, pa je dobrodejno, da jim učitelj zaupa iz-
biro in se sami odločijo, če želijo nastopiti ali ne. Tako učenec dobi obču-
tek nadzora nad dogajanjem in ima možnost strahove preseči postopno, v
svojem času.
Tudi pohvala lahko v učencu povzroči zmedo, če ni usklajena z njego-
vimi občutki. Zmeraj je mogoče in tudi potrebno najti možnosti pohvale, a
le-te naj bodo resnične in poštene. Takšne so lahko pohvale za trud pri učni
uri, za lepo, doživeto zaigran motiv, za izvirno zamisel interpretacije ipd.
35
jema. Učenec dobi sporočilo, da je v redu, zato se lahko odmakne
od dvomov glede lastne sposobnosti ali morebitne neprimernosti
zaradi čutenja strahu in usmeri pozornost v učno snov.
Glasbeno šolanje pa vključuje za nekatere tudi stresnejše situaci-
je, ki vzbujajo močnejša čustva in zahtevajo ponavljajoče se regulacije.
Najpogosteje se z njimi srečamo pred nastopi, tekmovanji, izpiti. Če učenec
pred pomembnih dogodkom doživlja strah, je pomembno, da je učitelj vešč
umirjanja lastnih strahov in jih nikakor ne prelaga na učenca. Besede, kot
so »Ah, saj ni nič, saj je samo en nastop …«, lahko kažejo na nezmožnost
soočanja z lastnim strahom, učenec pa v tem primeru z njim ostane sam.
Učitelja lahko prav tako preveva skrb, ali je izbral ustrezne skladbe, kvali-
tetno posredoval informacije, ali organizacija prireditve zadostuje željam
in zahtevam prisotnih ter podobno, vendar pa svoje težave rešuje drug-
je: z ozaveščanjem in razvijanjem sposobnosti urejanja lastnega doživlja-
nja, skozi pogovore s sodelavci, z razumevajočim nadrejenim, v supervizij-
skih ali terapevtskih kontekstih. Z učencem pa se usklajuje in najde besede,
intonacije, kretnje, ki jih učenec v dani situaciji potrebuje, npr. (Sagernik
Kovačič, 2016, str. 155):
Verjetno te zmede, kako so drugi nastopajoči videti tako mirni,
v tebi pa vse trepeta. Brez skrbi, vsak občuti nekaj takšnega. Tudi
jaz. Le strah nas je, kar je čisto normalno in zdravo. To občutiš,
ker ti je mar. Tako se telo pripravlja, da boš zmogel nastopiti z več-
jo koncentracijo kot na vsaki vaji doslej. Dobro si pripravljen in ni
nobenega razloga, da ti ne bi uspelo. Da si prišel do te priložnosti,
si vložil ogromno truda in si že dokazal, da znaš. Tudi, če se zmo-
tiš, vem, kaj znaš, in nobena napaka ne more zmanjšati ponosa
nate …
Pri učencih, ki jih strah toliko preveva, da bi nastop zaradi tega izved-
li precej pod svojimi zmožnostmi, pa je dobrodejno, da jim učitelj zaupa iz-
biro in se sami odločijo, če želijo nastopiti ali ne. Tako učenec dobi obču-
tek nadzora nad dogajanjem in ima možnost strahove preseči postopno, v
svojem času.
Tudi pohvala lahko v učencu povzroči zmedo, če ni usklajena z njego-
vimi občutki. Zmeraj je mogoče in tudi potrebno najti možnosti pohvale, a
le-te naj bodo resnične in poštene. Takšne so lahko pohvale za trud pri učni
uri, za lepo, doživeto zaigran motiv, za izvirno zamisel interpretacije ipd.
35