Page 173 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 173
Izzivi zgodnje obravnave predšolskih otrok

dejavniki v predšolskem obdobju. Po ZOPOPP (2017) so otroci s posebnimi
potrebami v predšolskem obdobju otroci z razvojnimi zaostanki, primanj-
kljaji, ovirami oz. motnjami na telesnem, spoznavnem, zaznavnem, socialno-
čustvenem, sporazumevalnem področju ter dolgotrajnimi boleznimi. S tem se
opredelitev otrok s posebnimi potrebami razlikuje od opredelitve v Zakonu
o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1 2011), ki navaja devet
skupin otrok s posebnimi potrebami (npr. otroci z motnjami v duševnem ra-
zvoju, gibalno ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci ipd.) in se približuje
opredelitvi, ki jo predlaga Bela knjiga (Krek in Metljak 2011). Otroci z rizič-
nimi dejavniki v predšolskem obdobju so otroci, pri katerih so prisotni rizični
dejavniki za razvojne primanjkljaje, zaostanke, ovire oz. motnje. Pri tem so
rizični dejavniki tisti, ki:

– nastanejo v pred-, med- ali poporodnem obdobju,
– so posledica bolezni ali
– socio-ekonomskega statusa družine otroka

in vplivajo na otrokov nadaljnji razvoj (ZOPOPP 2017).
Z ZOPOPP (2017) je opredeljeno, da ZO izvajajo centri za zgodnjo obrav-

navo (v nadaljevanju CZO) oz. na njihov predlog tudi vrtci, drugi vzgojno-
izobraževalni zavodi, socialnovarstveni zavodi, centri za socialno delo, centri
za duševno zdravje in svetovalni centri. CZO naj bi delovali v okviru javne
mreže, zagotavljali naj bi tudi pokritost posamezne regije. S tem bi zagoto-
vili inkluzivno naravnost (Ainscow, Booth in Dyson 2006) in dostopnost ZO
vsem. Znotraj centra naj bi delovali večdisciplinarni timi, ki bi jih tvorili pe-
diater, diplomirana medicinska sestra, srednja medicinska sestra ali admini-
strator, fizioterapevt, delovni terapevt, logoped, psiholog, strokovni delavci
s področja specialne in rehabilitacijske pedagogike, socialni delavci ter drugi
strokovnjaki (ZOPOPP 2017). V CZO naj bi imel ključno vlogo pediater – ta naj
bi otroka glede na prepoznane težave in potrebe usmeril v nadaljnjo obrav-
navo k ustreznemu strokovnemu delavcu znotraj centra ali na center za soci-
alno delo. Pediater bo oblikoval tudi večdisciplinarni tim oz. določil strokovne
delavce centra, ki bodo vključeni v obravnavo otroka. Večdisciplinarni timi
naj bi otrokom in družinam nudili podporo ter pomoč s področja zdravstva,
vzgoje in izobraževanja in socialnega varstva (ZOPOPP 2017). Naloge večdi-
sciplinarnega tima bodo zajemale: (1) postavitev diagnoze, (2) oceno zmož-
nosti in potreb otroka ter njegovih staršev, (3) pripravo individualnega načrta
pomoči družini ter spremljanje in evalvacijo le-tega, (4) informiranje staršev o
oblikah pomoči in socialnih pravicah, ki jih lahko koristijo, ter (5) pripravo na-

173
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178