Page 284 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 284
ta Sila in Silva Bratož

so, da predvsem mlajši otroci težko razlikujejo med glasovnimi posebnostmi
ali narečji določenega jezika. Prav tako imajo težave pri razlikovanju med iz-
javami v različnih jezikih, saj ne vedo, na katero jezikovno značilnost bi se
osredotočili.

V pričujočem prispevku smo se osredotočili na zaznavanje jezikov pri otro-
cih v prvem starostnem obdobju (dvo- in triletniki). Predvsem nas je zani-
malo, kako bo izpostavljenost malčkov tujejezikovni situaciji, ki vključuje
intersubjektivno interakcijo z osebo, ki govori drugi jezik, vplivala na nji-
hovo sposobnost razlikovanja med jeziki, in sicer med prvim/maternim in
drugim/tujim jezikom ter med obema drugima/tujima jezikoma. Poleg tega
smo želeli ugotoviti, na kakšen način otroci prvega starostnega obdobja iz-
ražajo razlikovanje med različnimi jeziki, kako se odzivajo na tujejezikovno
situacijo, kako zgodaj že znajo verbalno razlikovati med različnimi jeziki in ali
lahko povežejo različne jezike z govorci.

V raziskavi, ki smo jo izvedli z otroki prvega starostnega obdobja, smo izha-
jali iz predpostavke, da imajo socialni dejavniki ključno vlogo pri zaznavanju
tujega jezika, zato smo otroke izpostavili tujemu jeziku v določenem social-
nem kontekstu, ki je vključeval predmet in osebo z jasno določeno namero.

Namen raziskave
Osnovni namen pričujoče raziskave je preučiti, kako 2–3-letniki zaznavajo raz-
lične jezike. Zanimalo nas je zlasti, kako pojmujejo razlike med prvim in dru-
gimi jeziki ter kako se odzivajo na izvedbo simuliranega dogodka v angle-
škem in italijanskem jeziku.

Iskali smo torej odgovore na naslednja vprašanja:

1. Kako se otroci prvega starostnega obdobja odzivajo na simuliran do-
godek v tujem jeziku (verbalni in neverbalni odziv, razumevanje)?

2. Kako zaznavajo prvi in drugi/tuji jezik?
3. Na kakšen način izražajo razlikovanje med različnimi jeziki?
4. Kako zgodaj že znajo verbalno razlikovati med različnimi jeziki in ali

lahko povežejo različne jezike z njihovimi govorci?

Metodologija
Opis vzorca
V raziskavi je sodelovalo 15 otrok iz treh skupin, od katerih je bila večina (11)
enojezičnih, 3 dvojezični in 1 večjezičen. V prvi skupini (5 otrok) so bili otroci,
stari od 23 do 27 mesecev, v drugi od 25 do 31 mesecev (6 otrok), v tretji pa vsi
nad 36 mesecev (4 otroci).

284
   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289