Page 375 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 375
Stališča do pomena uspavanke v zgodnjem otroštvu nekoč in danes

Preglednica 2 Stališča anketirank do pomena uspavanke danes

Trditev Ocena strinjanja N M SD

() () () () ()

Danes so uspavanke neločljiv f       , ,
del otroštva.  , , , , ,  , ,
f       , ,
Uspavanke so za današnji čas  , , , , ,
zastarele. f     
 , , , , ,
Danes ni tolikšne potrebe po
petju uspavank kot nekoč.

Opombe Naslovi stolpcev: (1) sploh se ne strinjam, (2) ne strinjam se, (3) ne morem se odločiti,
(4) strinjam se, (5) zelo se strinjam.

»Predlagam, da naj starši, vzgojitelji, stari starši, sestre, brati in vsi, ki so v stiku
z majhnim otrokom, prepevajo uspavanke otroku, da se bodo le-te ohranile
in prenašale iz roda v rod.« »Želim, da bi mladim staršem, vzgojiteljicam, odra-
slim in vsem, ki živijo in delajo z otroki, uspelo ohraniti to lepo pesem – uspa-
vanko. Kjer je volja, je tudi pot.« Da so uspavanke v zavesti anketirank živo
izročilo, razberemo iz naslednje izkušnje: »Nama s sestro je mami vsak večer
po pravljici prišla zapet pesem, ki nama jo je pela že od majhnega. Zjutraj naju
je z enako pesmijo zbudila. Ko se je rodila najmlajša sestrica, sem enako de-
lala jaz zanjo.« Negovanje tradicije potrjujeta tudi ta dva zapisa: »Rada pojem
sestrici uspavanke odkar se je rodila in tudi sedaj, ko je stara 11 let. Vedno me
prosi pred spanjem, naj ji zapojem pesem, ki nama jo je pela mama.« »Uspa-
vanke pojem nečaku pred spanjem. Ko je potrebno iti spat, vsakič začne jo-
kati. Ko začnem peti, se popolnoma umiri in mirno zaspi.«

Pozitivne izkušnje anketirank so primerno izhodišče za ugotavljanje stališč
do pomena, ki ga ima uspavanka danes.

Ocene strinjanja o tem, da so danes uspavanke neločljivo povezane z otro-
štvom, so nižje (M = 3,36) od ocen povezanosti nekoč (M = 4,55). Po drugi
strani pa se več kot polovica anketirank ne strinja (58,5 ), da bi bile uspa-
vanke za današnji čas zastarele in da danes ni tolikšne potrebe po njihovem
petju (52,1 ). Vzroke, da se v današnjem času uspavanka izgublja, anketi-
ranke vidijo v pogostejši rabi sodobne tehnologije, kot so tablice, telefoni,
zvočne igrače in računalniki, ter pogostem gledanju risank, poslušanju pred-
vajane glasbe in gledanju videoposnetkov na YouTubu. Kot drugi najpogo-
stejši vzrok navajajo pomanjkanje časa in prezaposlenost staršev. Anketiranki
sta zapisali: »Starši nimajo časa. So preutrujeni ali pa se jim ne zdi smiselno
peti otroku uspavanke.« »Starši so preobremenjeni. Lažje jim je, da otrokom
prižgejo televizijo ali predvajajo glasbo preko računalnika.«

375
   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380