Page 416 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 416
a Cerar

4. Obstajajo razlike med vrtci v zagotavljanju časa za gibanje otrok izven
rutinskih dejavnosti.

5. Obstajajo razlike med vrtci v zagotavljanju časa za prosto dejavnost
otrok.

Metoda
Pri delu je bila uporabljena metoda opazovanja z udeležbo.

Vzorec
V raziskavo smo vključili 5 skupin otrok iz 3 različnih vrtcev, in sicer:

1. skupino 10 otrok, starih 1–3 leta (vrtec VAMK),
2. skupino 14 otrok, starih 2–6 let (vrtec VOSJM),
3. tri skupine po 12 otrok, starih 2–3 leta (vrtca VTR in VOSJM).

Postopek zbiranja podatkov
Podatki so bili zbrani v oktobru 2018, zbrale pa so jih svetovalne delavke po-
sameznega vrtca. Z vzgojiteljicami v posamezni skupini je bilo nekaj dni prej
dogovorjeno, da bo v skupini potekalo opazovanje in pisno beleženje izva-
janih dejavnosti, ki bodo tudi časovno merjene. Opazovanje je potekalo na
dan, ki je po presoji strokovnih delavk predstavljal povprečen oz. tipičen dan
v skupini. Vnaprej je bil pripravljen opazovalni list z natančnimi navodili za
izpolnjevanje, v katerega se je s poimenovanjem ali kratkim opisom na pod-
lagi opazovanja beležilo posamezne dejavnosti, ki so v skupini potekale te-
kom dopoldneva. Beležilo se je tudi trajanje posamezne dejavnosti v minu-
tah. Opazovane dejavnosti se je nato kategoriziralo na podlagi naslednjih od-
visnih spremenljivk:

– okolje, v katerem je dejavnost potekala: igralnica, telovadnica, igrišče,
narava, drugo,

– prosta, vodena ali rutinska dejavnost,¹
– gibalna ali statična dejavnost.²

¹ Prosta dejavnost – čas otrokove spontane igre, gibanja; vodena dejavnost – čas, ko vzgojiteljica
ali pomočnica vzgojiteljice načrtujeta in izvedeta eno ali več vzporednih dejavnosti za celotno
skupino otrok oz. večino otrok v skupini; rutinska dejavnost – čas, ko otroci izvajajo dejavnosti,
ki se ponavljajo vsak dan in niso del spontane igre/gibanja ali vodene dejavnosti (npr. hranje-
nje, garderoba, higiena, počitek, prehajanja iz notranjih v zunanje prostore in obratno). Izbrani
strokovni izrazi povzeti po Marjanovič Umek in Fekonja Peklaj (2008).
² Kot gibalna dejavnost otrok je bila v raziskavi opredeljena vsaka dejavnost, kjer je šlo pretežno
za premike telesa v prostoru, kot statična dejavnost pa tista, kjer je otrok pretežno stal ali se-

416
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421