Page 42 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 42
a Štemberger
Tradicionalni način poučevanja pomeni, da pripeljemo učence v vzgojno-
izobraževalno institucijo, mobilne tehnologije pa spreminjajo ta model na
način, da omogočajo učenje ne glede na to, kje se učenci nahajajo – govo-
rimo o premiku učenja izven območja šolskih zidov. Prav zato mobilno učenje
prinaša tudi pomemben premik k izboljšanju možnosti za učence, ki zaradi
različnih razlogov ne morejo obiskovati pouka v šoli. Odpira nove poti uče-
nju, ne da bi zapiral stare (UNESCO 2012b).
Da bi bilo m-učenje ustrezno izvedeno, je učiteljem potrebno zagotoviti
tako tehnično kot pedagoško usposabljanje. Kot ugotavljajo pri UNESCU
(2013), zelo malo izobraževalnih sistemov uporablja mobilno tehnologijo za
podporo učiteljev in njihov razvoj. Preko mobilne tehnologije lahko uspo-
sabljanje učiteljev poteka tudi v bolj oddaljenih krajih. Tako kot lahko MT
omogoča učenje za učence, lahko tudi zagotavlja, da učitelji preko nje do-
stopajo do relevantnih vsebin za določena področja, vede, različne skupine
učencev. Mobilna tehnologije odpirajo vrata personaliziranemu kurikulumu
in navodilom tako za učence kot tudi za učitelje. Zato naj bodo kukikulum,
pripomočki, učne priprave dostopne učiteljem preko MT. Veliko projektov
se namreč osredotoča na materiale za študente, zelo malo pa se jih usmerja
v učitelje. Razmisliti je potrebno o možnostih MT za zagotavljanje profesio-
nalnega razvoja, v smislu komplementarnosti pristopov, ne nadomeščanja
neposrednega usposabljanja. Jamieson-Proctor idr. (2006) poudarjajo, da v
današnji družbi globalnih, družbenih in tehnoloških sprememb prihaja do
neizogibnih neusklajenosti med tem, kako so bili učitelji izobraženi v prete-
klosti in kako so bili pripravljeni oz. kako so pripravljali druge za prihodnost.
Pri tem se lahko zgodi, da nekateri učitelji ne želijo spremeniti obstoječe
prakse. To je lahko posledica pomanjkanja samozaupanja učiteljev, pomanj-
kanja znanja pa tudi prepričanj o koristi IKT za učenje in poučevanje. Hkrati
velja tudi, da šole običajno niso najbolj naklonjene novostim, pa naj gre za
tehnologijo, koncepte ali didaktične pristope. Papert (2001) celo trdi, da so
učitelji konzervativno profesionalna skupina in da prodor tehnologije v izo-
braževanje doživljajo kot ogrožajoče za njihovo znanje, stroko in nadzor nad
dogajanjem.
Z uporabo MT lahko uspešneje vodimo dokumentacijo v polju izobraževa-
nja, pa tudi izboljšujemo komunikacijo med šolami, učitelji, učenci in starši.
Mobilno učenje v začetnem izobraževanju učiteljev
Učitelji začnejo razvijati svoje kompetence v okviru začetnega izobraževanja,
zato mora biti znotraj tega sistema dobro poskrbljeno tudi za to, da bodo
učitelji znali prepoznati možnosti uporabe IKT ter tudi potrebe in želje učen-
42
Tradicionalni način poučevanja pomeni, da pripeljemo učence v vzgojno-
izobraževalno institucijo, mobilne tehnologije pa spreminjajo ta model na
način, da omogočajo učenje ne glede na to, kje se učenci nahajajo – govo-
rimo o premiku učenja izven območja šolskih zidov. Prav zato mobilno učenje
prinaša tudi pomemben premik k izboljšanju možnosti za učence, ki zaradi
različnih razlogov ne morejo obiskovati pouka v šoli. Odpira nove poti uče-
nju, ne da bi zapiral stare (UNESCO 2012b).
Da bi bilo m-učenje ustrezno izvedeno, je učiteljem potrebno zagotoviti
tako tehnično kot pedagoško usposabljanje. Kot ugotavljajo pri UNESCU
(2013), zelo malo izobraževalnih sistemov uporablja mobilno tehnologijo za
podporo učiteljev in njihov razvoj. Preko mobilne tehnologije lahko uspo-
sabljanje učiteljev poteka tudi v bolj oddaljenih krajih. Tako kot lahko MT
omogoča učenje za učence, lahko tudi zagotavlja, da učitelji preko nje do-
stopajo do relevantnih vsebin za določena področja, vede, različne skupine
učencev. Mobilna tehnologije odpirajo vrata personaliziranemu kurikulumu
in navodilom tako za učence kot tudi za učitelje. Zato naj bodo kukikulum,
pripomočki, učne priprave dostopne učiteljem preko MT. Veliko projektov
se namreč osredotoča na materiale za študente, zelo malo pa se jih usmerja
v učitelje. Razmisliti je potrebno o možnostih MT za zagotavljanje profesio-
nalnega razvoja, v smislu komplementarnosti pristopov, ne nadomeščanja
neposrednega usposabljanja. Jamieson-Proctor idr. (2006) poudarjajo, da v
današnji družbi globalnih, družbenih in tehnoloških sprememb prihaja do
neizogibnih neusklajenosti med tem, kako so bili učitelji izobraženi v prete-
klosti in kako so bili pripravljeni oz. kako so pripravljali druge za prihodnost.
Pri tem se lahko zgodi, da nekateri učitelji ne želijo spremeniti obstoječe
prakse. To je lahko posledica pomanjkanja samozaupanja učiteljev, pomanj-
kanja znanja pa tudi prepričanj o koristi IKT za učenje in poučevanje. Hkrati
velja tudi, da šole običajno niso najbolj naklonjene novostim, pa naj gre za
tehnologijo, koncepte ali didaktične pristope. Papert (2001) celo trdi, da so
učitelji konzervativno profesionalna skupina in da prodor tehnologije v izo-
braževanje doživljajo kot ogrožajoče za njihovo znanje, stroko in nadzor nad
dogajanjem.
Z uporabo MT lahko uspešneje vodimo dokumentacijo v polju izobraževa-
nja, pa tudi izboljšujemo komunikacijo med šolami, učitelji, učenci in starši.
Mobilno učenje v začetnem izobraževanju učiteljev
Učitelji začnejo razvijati svoje kompetence v okviru začetnega izobraževanja,
zato mora biti znotraj tega sistema dobro poskrbljeno tudi za to, da bodo
učitelji znali prepoznati možnosti uporabe IKT ter tudi potrebe in želje učen-
42