Page 124 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 124
dnje gibalno učenje in poučevanje

Pri organiziranju vrstnega reda izvajanja testiranja moramo upoštevati še
motilce, kot so utrujenost, zunanji šumi in motnje ter obremenjevanje/razbre-
menjevanje delov telesa.

Navodila za merilce vsebujejo opis merskih testov s sliko in z vsemi na-
vodili, pripravo zapisnikov, motivacijo merjencev, jasna navodila merjencem,
primerno preizkušanje in korektno izvedbo testiranja gibalnih sposobnosti.
Pogosto se pojavi vprašanje, katero metodologijo testiranja izbrati. Ali kako-
vostno in kvantitativno ocenjevanje? Zaradi velike povezanosti med kakovo-
stno usvojenim pravilnim gibalnim vzorcem in gibalnim rezultatom je učin-
kovito vrednotenje lahko le v kombiniranem pristopu ocenjevanja kakovosti
(skladnost, mehkobnost, uglašenost gibanja …) in kvantitativnega merjenja
(npr.: dolžina v cm, hitrost v sek. …).

Pri testiranju je pomembno upoštevati še načelo nezdružljivost podatkov
različnih testov, saj se rezultati med testi ne morejo vedno primerjati, zato je
težko ugotavljati razvojne trende testiranega dosežka. Ovrednotenje rezulta-
tov lahko oblikujemo ne samo verodostojno, ampak tudi otrokom prijazno.
Tako npr. poleg metra, s katerim natančno merimo dolžino skoka v daljino z
mesta v centimetrih, postavimo še trak, ki je razdeljen na petcentimetrske pa-
sove različnih barv ali opremljen z različnimi slikami živali, za katere je znači-
len skok (žaba, zajec, kenguru …). Na ta način bo otrok lažje, raje ter dejavne-
je sodeloval in tudi opisno izmeril dolžino svojega skoka.

Med vrednotenje lahko uvrstimo tudi spodbujanje v obliki pohvale. Z vsa-
ko pohvalo otroka vsem otrokom sporočamo, kaj je merilo gibalnega uspeha
v vadbeni uri. Posredno namreč ustvarjamo zglede in standarde uspešnosti v
skupini, zato moramo imeti oblikovane ustrezne kriterije s kazalniki, ki se ve-
žejo na doseganje ciljev oz. gibalnega napredka otroka. Pri tem se ne opira-
mo na osebnostne lastnosti otroka (zelo si priden …), ampak na njegov gibal-
ni napredek (lepo si podal žogo …).

Testiranje naj bo otrokom prijazno izvedeno in dosežki razumljivi, kot npr.
pri skoku v daljino z mesta, ko vzgojitelj meri doseženo dolžino v centimetrih,
ampak otrok skače v »kengurujeva« pobarvana polja.

Spremljanje in vrednotenje gibalnih sposobnosti še ni običajna praksa v
slovenskih vrtcih, čeprav bi zaradi družbenih sprememb in s tem življenjskega
sloga temu morali nameniti več pozornosti. Uporabnost tovrstnih podatkov bi
bila velika, saj bi bili podatki uporabni tako na kratki kot na dolgi rok. Kratko-
ročno bi podatke uporabljali pri spremljanju otrokovega napredka, prilagaja-
nju vsebin vzgojnega procesa potrebam otrok, kot povratno informacijo star-
šem na pogovornih urah, pri informiranju strokovnih delavcev in vodstva o
fizičnem statusu otrok, na podlagi katerih bi bili izvedeni ukrepi za izboljšanje

124
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129