Page 53 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 53
ravnotežje

težni organ je v srednjem ušesu in je sestavljen iz treh polkrožnih kanalov, ki so
postavljeni v vseh treh tipičnih ravninah (frontalni, sagitalni in horizontalni). V
kanalih so čutne dlačice, ki so oblite s tekočino. Čutne dlačice so receptorji, ki
ob premikih glave reagirajo na premik tekočine. Center za ravnotežje je v ma-
lih možganih, ki informacije sprejema. Na osnovi aferentne sinteze se aktivira-
jo refleksni regulacijski mehanizmi, ki dajejo sorazmerne odgovore glede na
odklone telesa v mejah podporne ploskve. Na tej osnovi se oblikujejo ustrezni
korektivni programi glede na smer in jakost odklona.

Pojavni obliki ravnotežja sta:

I. sposobnost ohranjanja ravnotežnega položaja;
II. sposobnost vzpostavljanja ravnotežnega položaja.

Sposobnost ohranjanja ravnotežnega položaja je sposobnost hitrega obli-
kovanja kompenzacijskih gibov, ki so sorazmerni z odkloni telesa od stabilne
postavitve v ravnotežnem položaju. Ta sposobnost je pomembna, kadar je po-
sameznik v nekem stabilnem položaju in nanj delujejo različne zunanje sile, ki
ta položaj rušijo (nasprotnik, sila sunka giba itd.), ali pa takrat, kadar se izklju-
čijo posamezni receptorji, ki so pomembni za ohranjanje ravnotežnega polo-
žaja (predvsem čutilo vida).

Sposobnost vzpostavljanja ravnotežnega položaja je sposobnost čim hi-
trejše postavitve v ravnotežni položaj po predhodnih motnjah receptorjev
vestibularnega aparata. Po gibanju, ki poruši ravnotežni položaj, je treba ta
položaj čim hitreje ponovno stabilizirati. Osnovne informacije za izdelavo ko-
rektivnega programa naj bi se v tem primeru pridobivale iz pomožnih recep-
torjev (vid, sluh, tip, napetost mišic ipd.). Ta sposobnost je pomembna, kadar
posameznik izvaja hitre spremembe smeri ali pa zaustavitve po rotacijskih gi-
banjih (športna gimnastika, umetnostno drsanje, ples ipd.).

merski postopki za ugotavljanje ravnotežja

Gibalni testi za ugotavljanje ravnotežja se glede na dve pojavni obliki pojavlja-
jo v dveh različicah, in sicer kot testi ohranjanja ravnotežnega položaja in tes-
ti vzpostavljanja ravnotežnega položaja. Priporočamo uporabo stične hoje, ko
otrok hodi tako, da postavlja nogo pred nogo na tak način, da se s peto prve
noge dotakne prstov druge noge. Šteje se dolžina prehojene poti brez padca
oz. odmika noge za vzpostavitev ravnotežja.

53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58