Page 55 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 55
OORDINACIJA

Koordinacija ali usklajenost gibanja je gibalna sposobnost, odgovorna za
učinkovito oblikovanje in izvajanje sestavljenih gibalnih nalog z osnovnimi
značilnostmi gibanja, kot so (preglednica 4) pravilnost, pravočasnost, racion-
alnost, izvirnost in stabilnost (Videmšek in Pišot, 2007; Pistotnik, 2011). Kaže se
v učinkoviti realizaciji časovnih, prostorskih in dinamičnih dejavnikov gibanja.

Koordinacijo opredeljujemo kot sposobnost, ki nam omogoča učinkovito
oblikovanje in izvajanje sestavljenih, zapletenih gibalnih nalog. Je najznačil-
nejša gibalna sposobnost za človeško vrsto (Pistotnik, 2011). Pomeni usklajeva-
nje gibov v prostoru in času (prostorska orientacija). Pomembno se je zavedati
telesa, smeri in telesa v prostoru. Koordinacija se nekje do šestega leta starosti
močno razvija (takrat pridobimo največ izkušenj). Do enajstega leta je njen ra-
zvoj še vedno strm, nato pa do petnajstega leta malce upade. Po petnajstem
letu začne ponovno malo naraščati do dvajsetega leta, nato pa postopoma
upada (Pistotnik, 2011). Koordinacija je kot gibalna sposobnost povezana še
z močjo, ravnotežjem in s hitrostjo (Cemič, 1997). Najpomembnejše obdob-
je za njen razvoj je predšolska doba, zato kompetentnost strokovnih delavcev
predstavlja ključ njenega uspešnega razvoja. Koordinacijo bi lahko opredelili
tudi kot sposobnost usmerjenega izkoristka:

– energijskih,
– toničnih in
– programsko gibalnih potencialov za izvedbo kompleksnih gibanj.

55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60