Page 58 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 58
dnje gibalno učenje in poučevanje

Center za gibalni spomin: v fazi analize informacij omogoča primerjavo
podatkov in vnaprejšnjo odstranitev tistih, ki niso pomembni za oblikovanje
novega gibalnega programa. V fazi oblikovanja novega gibalnega programa
pa je pomemben tudi t. i. gibalni transfer (prenos), ki omogoča hitrejše doje-
manje novih gibanj na osnovi izkoriščanja informacij iz že usvojenih gibalnih
programov. Med gibalnimi programi, ki so shranjeni v centru za gibalni spo-
min, se namreč nenehno iščejo podobnosti z novimi gibanji, ki se jih uči vade-
či. Čim več takih podobnosti se najde, hitreje in lažje se je naučiti novega, do
tedaj neznanega gibanja. V fazi izvajanja gibanja pa center za gibalni spomin
s svojo bazo gibalnih izkušenj omogoča hitro formiranje korektivnih progra-
mov gibanja v subkortikalnih centrih.

merski postopki za ugotavljanje razvitosti
koordinacije

Gibalni testi za ugotavljanje razvitosti koordinacije so sestavljeni tako, da pos-
nemajo gibalne situacije, ki od merjencev zahtevajo, da v čim večji meri aktivi-
rajo tiste gibalne in funkcionalne sisteme, ki so za posamezno pojavno obliko
koordinacije najznačilnejši.

Če npr. želimo ugotoviti, koliko so razvite sposobnosti za realizacijo ce-
lostnih programov gibanja, lahko uporabimo naslednji gibalni test: koraki
vstran bočno, izmenično v levo in desno med dvema črtama, ki sta zarisani
na tleh. Razdaljo mora testiranec preiti šestkrat v pravilni izvedbi. Merimo čas,
v katerem pravilno opravi nalogo. Predpisano gibanje predstavljajo: prisun-
ski koraki, bočno gibanje in določena razdalja med črtama (4 m). Vsako odsto-
panje od predpisanega gibanja je napaka, zaradi katere se testirancu prehod
med črtama ne prizna in mora izvesti ponovitev. To pomeni, da mora razdaljo
preiti več kot šestkrat, s tem pa je tudi čas, ki ga za to porabi, daljši.

sredstva in metode za razvoj koordinacije

Pri vadbi se običajno uporablja metoda večkratnega ponavljanja gibalnih
struktur, ki se morajo izvajati na različne načine, v odvisnosti od značilnosti
posamezne pojavne oblike. Treba je tudi vedeti, da natančna merila in metode
za gibalne/športne dejavnosti koordinacije, pri katerih bi lahko točno določi-

58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63