Page 70 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 70
dnje gibalno učenje in poučevanje

je moč odvisna in na katere se lahko – v smislu povečanja moči – sistematično
vpliva v zgodnjem otroštvu.

morfološki dejavniki moči

Voluminoznost telesa naj bi v glavnem predstavljala predvsem količino
mišične mase v telesnih segmentih človeka. Večja količina mišične mase pa je
sposobna ustvariti večjo količino mehanske energije, kar se kaže v večji proiz-
vodni sili, pri čemer pa ne gre zgolj za količino mišične mase, ampak vedno tu-
di za njeno kakovost.

Vpliv na morfološke dejavnike moči
V večji voluminoznosti se izraža vadba za povečanje mišične mase. Z
ustrezn­ o prehrano in vadbo se lahko zmanjšuje količina podkožnega maščev-
ja. Na longitudinalno dimenzionalnost skeleta se – v smislu gibalnih/športnih
dejavnosti za povečanje moči – ne more vplivati. Pod vplivom večjih obre-
menitev pa se lahko pri mlajših dosežejo določene spremembe v transverzal-
ni dimenzionalnosti telesa. Sila, ki prek tetive deluje na kostno prijemališče,
namreč spodbudi razmnoževanje kostnih celic in njihovo boljšo prekrvavlje-
nost, kar povzroči dograjevanje kostnega tkiva. To pa se lahko doseže samo pri
mlajših starostnih kategorijah, ki so še v fazi razvoja in rasti skeleta.

funkcionalni dejavniki moči

To so tisti dejavniki, ki so povezani z upravljavskim sistemom za delovanje
mišic. Predstavljajo jih sistemi, ki programirajo in nadzirajo gibanje ter vključu-
jejo ustrezne mišice v delo. Delimo jih na:
– dejavnost gibalnih centrov v centralnem živčnem sistemu (gibalni ko-

rteks), ki s proženjem akcijskih potencialov, to je električnih impulzov,
vzdražijo mišice, ki so odgovorne za akcijo (več impulzov pomeni tudi več-
jo moč);
– prevodnost živčnih poti, po katerih potujejo impulzi do mišic (boljša kot je
prevodnost, večja moč se lahko izrazi);

70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75