Page 115 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 115
nam dejavnikov:
Imeti se rad Branje knjig Spor (s starši ali prijatelji)
Prijatelji Početi tisto, kar te veseli Kajenje
Družina Stik s samim seboj Prelaganje zadolžitev
na kasneje
Telesna aktivnost Zaljubljenost Spolnost
Iskanje smisla Pogovor Alkohol
Soočanje s težavami Jeza Zanemarjanje
telesnega zdravja
Sproščanje Žalost Beg v osamo
Izostajanje od pouka Izogibanje težkim situacijam Slab šolski uspeh
• Pogovor (10 minut)
Pogovorimo se o vaji. Kaj se je dogajalo? Zakaj je zmagala ena od skupin? Dejavniki,
ki pozitivno vplivajo na duševno zdravje, nas varujejo, da lažje premagamo težave. Če
je preveč težav in premalo dejavnikov, ki spodbujajo duševno zdravje, lahko pride do
težav v duševnem zdravju, potem pa tudi do duševne motnje oz. bolezni. Nekateri de-
javniki lahko običajno pripomorejo k duševnemu zdravju, včasih pa lahko ta isti dejav-
nik vpliva na naše slabo počutje. Mladostnike vprašamo, katere dejavnike so izžrebali
in zakaj so izbrali eno ali drugo stran vrvi ( / ).
Potem se pogovorimo, ali je kateri od teh dejavnikov lahko hkrati pozitiven in negativen?
Mladostnike fizično presedamo med skupinami, da s tem pokažemo, kako lahko gre
nek dejavnik tudi v drugo skupino. Poudarjamo tudi, da je duševno zdravje dinamično
ravnotežje in se ves čas spreminja. Vsi imamo kdaj težave in se težko soočamo z njimi.
Življenje je sestavljeno tako iz lepih dogodkov, kot tudi manj lepih in vsak se kdaj sreča
s težavo, ko ne ve, kaj bi naredil. Vsak dan se lahko pri vsakomur od nas pojavi situacija
oz. nekaj, kar nam onemogoča, da zadoščamo vsem zahtevam, ki jih sicer dosegamo
(zahteve šole, trenerjev, staršev, lastna pričakovanja itd.). Ključno je, da se destigmati-
zira pojem duševnega zdravja in težav.
• Lastne izkušnje težav v duševnem zdravju
• Konkretni primeri (5 minut)
Mladostnike vprašamo po konkretnih primerih težav v duševnem zdravju, ki so jim do
bro poznane. Mladostniki navedejo primere iz lastnih izkušenj, ko so se soočili z manj-
šimi težavami. Naj izpostavijo le tisto, o čemer smejo in želijo govoriti! Opozorite, da tu
izpostavijo teme, ki so jih pripravljeni deliti pred celotnim razredom, ne samo z ožjim
krogom prijateljev. Ni jim potrebno deliti ničesar, kar bi morda lahko kasneje obžalovali.
Ta del lahko poteka v celotni skupini ali v manjših skupinah po 3 in potem celotna
113
Imeti se rad Branje knjig Spor (s starši ali prijatelji)
Prijatelji Početi tisto, kar te veseli Kajenje
Družina Stik s samim seboj Prelaganje zadolžitev
na kasneje
Telesna aktivnost Zaljubljenost Spolnost
Iskanje smisla Pogovor Alkohol
Soočanje s težavami Jeza Zanemarjanje
telesnega zdravja
Sproščanje Žalost Beg v osamo
Izostajanje od pouka Izogibanje težkim situacijam Slab šolski uspeh
• Pogovor (10 minut)
Pogovorimo se o vaji. Kaj se je dogajalo? Zakaj je zmagala ena od skupin? Dejavniki,
ki pozitivno vplivajo na duševno zdravje, nas varujejo, da lažje premagamo težave. Če
je preveč težav in premalo dejavnikov, ki spodbujajo duševno zdravje, lahko pride do
težav v duševnem zdravju, potem pa tudi do duševne motnje oz. bolezni. Nekateri de-
javniki lahko običajno pripomorejo k duševnemu zdravju, včasih pa lahko ta isti dejav-
nik vpliva na naše slabo počutje. Mladostnike vprašamo, katere dejavnike so izžrebali
in zakaj so izbrali eno ali drugo stran vrvi ( / ).
Potem se pogovorimo, ali je kateri od teh dejavnikov lahko hkrati pozitiven in negativen?
Mladostnike fizično presedamo med skupinami, da s tem pokažemo, kako lahko gre
nek dejavnik tudi v drugo skupino. Poudarjamo tudi, da je duševno zdravje dinamično
ravnotežje in se ves čas spreminja. Vsi imamo kdaj težave in se težko soočamo z njimi.
Življenje je sestavljeno tako iz lepih dogodkov, kot tudi manj lepih in vsak se kdaj sreča
s težavo, ko ne ve, kaj bi naredil. Vsak dan se lahko pri vsakomur od nas pojavi situacija
oz. nekaj, kar nam onemogoča, da zadoščamo vsem zahtevam, ki jih sicer dosegamo
(zahteve šole, trenerjev, staršev, lastna pričakovanja itd.). Ključno je, da se destigmati-
zira pojem duševnega zdravja in težav.
• Lastne izkušnje težav v duševnem zdravju
• Konkretni primeri (5 minut)
Mladostnike vprašamo po konkretnih primerih težav v duševnem zdravju, ki so jim do
bro poznane. Mladostniki navedejo primere iz lastnih izkušenj, ko so se soočili z manj-
šimi težavami. Naj izpostavijo le tisto, o čemer smejo in želijo govoriti! Opozorite, da tu
izpostavijo teme, ki so jih pripravljeni deliti pred celotnim razredom, ne samo z ožjim
krogom prijateljev. Ni jim potrebno deliti ničesar, kar bi morda lahko kasneje obžalovali.
Ta del lahko poteka v celotni skupini ali v manjših skupinah po 3 in potem celotna
113