Page 115 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 115
nam dejavnikov:

Imeti se rad  Branje knjig  Spor (s starši ali prijatelji) 

Prijatelji  Početi tisto, kar te veseli  Kajenje 

Družina  Stik s samim seboj  Prelaganje zadolžitev
na kasneje 

Telesna aktivnost  Zaljubljenost  Spolnost 

Iskanje smisla  Pogovor  Alkohol 

Soočanje s težavami  Jeza  Zanemarjanje
telesnega zdravja 

Sproščanje  Žalost  Beg v osamo 

Izostajanje od pouka  Izogibanje težkim situacijam  Slab šolski uspeh 

• Pogovor (10 minut)
Pogovorimo se o vaji. Kaj se je dogajalo? Zakaj je zmagala ena od skupin? Dejavniki,
ki pozitivno vplivajo na duševno zdravje, nas varujejo, da lažje premagamo težave. Če
je preveč težav in premalo dejavnikov, ki spodbujajo duševno zdravje, lahko pride do
težav v duševnem zdravju, potem pa tudi do duševne motnje oz. bolezni. Nekateri de-
javniki lahko običajno pripomorejo k duševnemu zdravju, včasih pa lahko ta isti dejav-
nik vpliva na naše slabo počutje. Mladostnike vprašamo, katere dejavnike so izžrebali
in zakaj so izbrali eno ali drugo stran vrvi ( / ).

Potem se pogovorimo, ali je kateri od teh dejavnikov lahko hkrati pozitiven in negativen?
Mladostnike fizično presedamo med skupinami, da s tem pokažemo, kako lahko gre
nek dejavnik tudi v drugo skupino. Poudarjamo tudi, da je duševno zdravje dinamično
ravnotežje in se ves čas spreminja. Vsi imamo kdaj težave in se težko soočamo z njimi.
Življenje je sestavljeno tako iz lepih dogodkov, kot tudi manj lepih in vsak se kdaj sreča
s težavo, ko ne ve, kaj bi naredil. Vsak dan se lahko pri vsakomur od nas pojavi situacija
oz. nekaj, kar nam onemogoča, da zadoščamo vsem zahtevam, ki jih sicer dosegamo
(zahteve šole, trenerjev, staršev, lastna pričakovanja itd.). Ključno je, da se destigmati-
zira pojem duševnega zdravja in težav.

• Lastne izkušnje težav v duševnem zdravju

• Konkretni primeri (5 minut)
Mladostnike vprašamo po konkretnih primerih težav v duševnem zdravju, ki so jim do­
bro poznane. Mladostniki navedejo primere iz lastnih izkušenj, ko so se soočili z manj-
šimi težavami. Naj izpostavijo le tisto, o čemer smejo in želijo govoriti! Opozorite, da tu
izpostavijo teme, ki so jih pripravljeni deliti pred celotnim razredom, ne samo z ožjim
krogom prijateljev. Ni jim potrebno deliti ničesar, kar bi morda lahko kasneje obžalova­li.
Ta del lahko poteka v celotni skupini ali v manjših skupinah po 3 in potem celotna

113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120