Page 185 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 185
Digitalna tehnologija pri pouku matematike z uporabo interaktivnih i-učbenikov

menljivki. Prostornina vode v vrču je odvisna od časa, v katerem je pipa od-
prta. Zato je čas neodvisna, prostornina vode v vrču pa odvisna spremen-
ljivka.

Primer kontekstualnega apleta (matematični kontekst): obseg in ploščina
kvadrata
Usmeritev za učenje. Povleci točko B. Opazuj dogajanje (Gorše Pihler idr. 2014,
185).⁹ Katere količine se spreminjajo? Katera količina je odvisna? Katera koli-
čina je neodvisna? Katere količine so med seboj povezane?

Animacija omogoča, da učenec sproži in vzporedno opazuje proces spre-
minjanja obsega oziroma ploščine kvadrata, ko se spreminja dolžina stranice
kvadrata. Učenca skozi proces vodi tudi razlaga.

Ugotovitev. S spreminjanjem lege točke B spreminjamo dolžino stranice
kvadrata. S spremembo dolžine stranice kvadrata spreminjamo obseg in plo-
ščino kvadrata. Dolžina stranice je neodvisna, obseg in ploščina pa odvisni
količini.

Obseg in ploščina sta odvisna od dolžine stranice. Odvisnosti lahko zapi-
šemo s formulama: o = 4a in p = a2. Odvisnost obsega in ploščine od dolžine
stranice lahko prikažemo z grafoma (Gorše Pihler idr. 2014, 185).¹⁰

Zgoraj predstavljene skupine učnih objektov lahko obsegajo predstavi-
tve v različnih modalitetah (besedilo, slika, videoizrezek itd). Sodobne teh-
nologije z interaktivnimi zmožnostmi omogočajo koncentracijo velike ko-
ličine informacij na majhnem prostoru (npr. uporaba prostorsko nezahtev-
nega apleta lahko pripelje do mnogih spoznanj o obravnavani tematiki – v
primerjavi z njo bi bila lahko predstavitev z besedilom prostorsko obsežnejša,
predvsem pa manj nazorna in manj učinkovita s stališča učenčevih lastnih na-
porov za izgradnjo znanja).

Zaključek
Interaktivna e-gradiva oziroma i-učbeniki za matematiko so lahko učencem
in dijakom v pomoč ter dopolnitev pri učenju, samostojnem raziskovanju
matematičnih zakonitosti, pri preiskovanju in raziskovanju idr., vendar le pod
pogojem, da jih znajo uporabljati. Za učinkovito uvajanje in sistematično
učenje ter delo s tiskanimi ali z e-gradivi (i-učbeniki) je potrebno učence na-
učiti, kako jih uporabljati, sicer si z njimi ne bodo znali pomagati in posledično
bo učenje neučinkovito (Japelj Pavešić idr. 2020). Delia Hillmayr idr. (2020) ter

⁹ Glej https://eucbeniki.sio.si/mat9/885/index.html.
¹⁰ Glej https://eucbeniki.sio.si/mat9/885/index.html.

185
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190