Page 184 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 184
lija Žakelj
Primer simulacijskega apleta: modeliranje s kvadratno funkcijo
Jure je vrgel na koš prosti met, Jakob pa je dogajanje posnel s kamero. Izme-
rila sta položaj žoge v določenih trenutkih. Podatke sta predstavila v pregled-
nici, kjer je x oddaljenost žoge od koša, y pa višina žoge.
x[m] , , , , , , ,
y[m] , , , , , , ,
Usmeritve za učenje. Z drsnikom poišči prilagoditveno funkcijo, ki se podat-
kom najbolje prilega (Škrlec idr. 2015, 598).⁷
Ugotovitev. Prilagoditvena funkcija je kvadratna funkcija
y = −0,22x2 + 0,95x + 3, 1.
Usmeritev učencem za nadaljnje raziskovanje. Podatki iz preglednice so
predstavljeni na aktivni sliki. Podatke iz preglednice prenesi v program za
dinamično geometrijo ali delo s podatki in poišči ustrezno prilagoditveno
funkcijo še sam.
Kontekstualni aplet
Kontekstualne predstavitve omogočajo preiskovanja matematičnih in reali-
stičnih pojavov ter zbiranje podatkov, običajno z namenom reševanja pro-
blemov.
Primer realističnega kontekstualnega apleta: polnjenje vrča z vodo
Maja v vrč naliva vodo. Odpri pipo in opazuj polnjenje vrča. Katere količine
se pojavijo v nalogi in koliko se med seboj povezane?
Usmeritev za učenje. Zaženi animacijo (Gorše Pihler idr. 2014, 185).⁸
Primer kontekstualne predstavitve apleta polnjenje vrča z vodo je primer
animacije, s katero prikazujemo premosorazmerno odvisnost dveh količin.
Z animacijo spremljamo spreminjanje vrednosti odvisne spremenljivke (pro-
stornina vode v vrču) v odvisnosti od spreminjanja vrednosti neodvisne spre-
menljivke (čas). Animacija omogoča, da učenec sproži in vzporedno opazuje
proces polnjenja vrča z vodo ter proces nastajanja grafa, ki ponazarja premo-
sorazmerno odvisnost prostornine in časa.
Učenca skozi proces vodi tudi razlaga. Čas in prostornina vode v vrču sta
odvisni količini. Obe svoje vrednosti spreminjata, zato ju imenujemo spre-
⁷ Glej https://eucbeniki.sio.si/vega3/417/index1.html.
⁸ Glej https://eucbeniki.sio.si/mat9/885/index.html.
184
Primer simulacijskega apleta: modeliranje s kvadratno funkcijo
Jure je vrgel na koš prosti met, Jakob pa je dogajanje posnel s kamero. Izme-
rila sta položaj žoge v določenih trenutkih. Podatke sta predstavila v pregled-
nici, kjer je x oddaljenost žoge od koša, y pa višina žoge.
x[m] , , , , , , ,
y[m] , , , , , , ,
Usmeritve za učenje. Z drsnikom poišči prilagoditveno funkcijo, ki se podat-
kom najbolje prilega (Škrlec idr. 2015, 598).⁷
Ugotovitev. Prilagoditvena funkcija je kvadratna funkcija
y = −0,22x2 + 0,95x + 3, 1.
Usmeritev učencem za nadaljnje raziskovanje. Podatki iz preglednice so
predstavljeni na aktivni sliki. Podatke iz preglednice prenesi v program za
dinamično geometrijo ali delo s podatki in poišči ustrezno prilagoditveno
funkcijo še sam.
Kontekstualni aplet
Kontekstualne predstavitve omogočajo preiskovanja matematičnih in reali-
stičnih pojavov ter zbiranje podatkov, običajno z namenom reševanja pro-
blemov.
Primer realističnega kontekstualnega apleta: polnjenje vrča z vodo
Maja v vrč naliva vodo. Odpri pipo in opazuj polnjenje vrča. Katere količine
se pojavijo v nalogi in koliko se med seboj povezane?
Usmeritev za učenje. Zaženi animacijo (Gorše Pihler idr. 2014, 185).⁸
Primer kontekstualne predstavitve apleta polnjenje vrča z vodo je primer
animacije, s katero prikazujemo premosorazmerno odvisnost dveh količin.
Z animacijo spremljamo spreminjanje vrednosti odvisne spremenljivke (pro-
stornina vode v vrču) v odvisnosti od spreminjanja vrednosti neodvisne spre-
menljivke (čas). Animacija omogoča, da učenec sproži in vzporedno opazuje
proces polnjenja vrča z vodo ter proces nastajanja grafa, ki ponazarja premo-
sorazmerno odvisnost prostornine in časa.
Učenca skozi proces vodi tudi razlaga. Čas in prostornina vode v vrču sta
odvisni količini. Obe svoje vrednosti spreminjata, zato ju imenujemo spre-
⁷ Glej https://eucbeniki.sio.si/vega3/417/index1.html.
⁸ Glej https://eucbeniki.sio.si/mat9/885/index.html.
184