Page 216 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 216
ina Bogatec, Sara Brezigar in Maja Mezgec

Preglednica 3 Materni jezik prvošolcev v šolskem letu 2019/2020 glede na stopnjo šolanja

Stopnja šolanja () () ()

Vrtci , , ,
Osnovne šole , , ,
Prvostopenjske srednje šole , , ,
Drugostopenjske srednje šole , , ,
Povprečno , , ,

Opombe Naslovi stolpcev: (1) slovenski, (2) slovenski, italijanski in/ali drug, (3) neslovenski.
V odstotkih. Prirejeno po Bogatec (2020a).

Pretežno slovenski , 
Slovenski, italijanski in/ali drug , 

Pretežno neslovenski , 

Slika 1 Pogovorni jezik prvošolcev zunaj šole v šolskem letu 2019/2020 (N = 168, prirejeno
po Bogatec 2020a)

Jezikovna raznolikost

Vrtce in šole s slovenskim učnim jezikom oziroma slovensko-italijanskim dvo-
jezičnim poukom v Italiji obiskujejo otroci z različnim maternim jezikom. Pre-
glednica 3 prikazuje materni jezik otrok, ki so v šolskem letu 2019/2020 obi-
skovali prvi letnik oziroma prvi razred na posamezni stopnji šolanja. Sestava
prvošolcev je dokaj heterogena: v skupnem seštevku je otrok z neslovenskim
maternim jezikom največ (41 ), z »mešanim«³ maternim jezikom jih je slaba
tretjina (32 ), otrok s slovenskim maternim jezikom pa je 27 .

Pri prehajanju iz vrtca in do drugostopenjske srednje šole se jezikovna se-
stava vpisanih spreminja. Pojav je odvisen od večjega priliva otrok iz neslo-
vensko oziroma večinoma italijansko govorečih družin, vezan pa je tudi na
izbiro italijanske šole, na katero se prepišejo zlasti učenci z neslovenskim ma-
ternim jezikom ob prehodu na srednjo stopnjo šolanja.

Iz preglednice 3 je torej razvidno, da je populacija, ki obiskuje drugosto-
penjske šole, precej različna od populacij na predhodnih stopnjah šolanja,
saj jo obiskuje le 20  dijakov neslovenskega jezika, medtem ko je ta delež
na predhodnih stopnjah šolanja od 36 do 55 . Za preostale dijake drugosto-
penjskih šol je slovenščina materni jezik (38 ) ali eden izmed jezikov (»me-
šani«), ki ga uporabljajo (43 ).

Zelo podobna prejšnji je sestava vpisanih glede na rabo jezika/jezikov zu-
naj šole (slika 1). Četrtina (25 ) prvošolcev drugostopenjskih šol se zunaj šole

³ Izraz »mešani« uporabljamo, ko otrok začne govoriti v dveh ali več jezikih, med katerimi je eden
slovenski.

216
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221