Page 329 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 329
Izziv praktičnega učenja študentov ob podpori šolanju na daljavo v času covida-19

ji najti alternativo, ki bo omogočila praktično pedagoško usposabljanje. Da je
to edinstven izziv, tudi v primerjavi z ostalim programom, so razmišljali tudi
na drugih fakultetah pri nas in drugje po svetu (Azman idr. 2020; Batič 2021;
Dempsey idr. 2022; Jefferies, Davis in Mason 2021; Kim 2020; Kidd in Murray
2020; Kodele, Kustec in Rape Žiberna 2021; Malka 2022; McFadden idr. 2020;
Morris idr. 2020; Morley in Clarke 2020). S tem izzivom do pandemije covida-
19 ni bilo nobenih izkušenj, na katere bi se pri sprejemanju odločitev lahko
navezali. V poskusih zagotoviti nadomestne načine praktičnega učenja so se
oblikovali različni odzivi: poleg izvedbe različnih oblik prakse na daljavo (Az-
man idr. 2020; Batič 2021; Dempsey idr. 2022; Kodele, Kustec in Rape Žiberna
2021) še npr. učenje s simulacijami (Jefferies, Davis in Mason 2021), projektnim
delom in učenjem ter podpora aktualnim potrebam družbe (Csoba in Diebel
2020; Morris idr. 2020; Morley in Clarke 2020). Alternativa naj bi modificirala
prvotno zastavljen način najbolje, kot je možno (Kim 2020), in bila ustrezen
nadomestek manjkajoči praktični izkušnji (Kidd in Murray 2020). Kidd in Jean
Murray (2020) poudarita, da v izrednih okoliščinah inovativen pedagoški od-
ziv omogoči prehod od pedagoškega nelagodja v pedagoško agilnost, ino-
vativno uporabo tehnologije in zmožnost prostorske reorientiranosti. Inova-
tivni odzivi tudi prispevajo podporo različnim deležnikom družbe in omogo-
čijo osredotočenost na vplive izredne situacije ter podporno in etično odzi-
vanje na aktualne izzive (Morley in Clarke 2020), zahtevajo pa več kreativnosti
(Morris idr. 2020).

Prilagoditev na nove razmere v izredni situaciji je odvisna od različnih de-
javnikov, zagotovo pa je potrebna tudi z namenom preprečevanja sekundar-
nih težav. Tako so pomembni tudi hitri odzivi strok pomoči in podpore (Gril
in Šeme 2021), ki lahko z inovativnimi pristopi prispevajo k zmanjševanju tve-
ganj za sekundarne težave in k prilagoditvi na nove okoliščine. V izpostavlje-
nem primeru so to nove okoliščine šolanja na daljavo, ki so k prilagoditvam
poleg šol najprej izzvale otroke in starše. Metaštudija Carmen Carrillo in Marie
Asunção Floresove (2020) je s pregledom 134 empiričnih raziskav o učenju na
daljavo pokazala, da socialna prisotnost pri šolanju na daljavo ustvarja pro-
stor za emocionalno podporo in vpliva na uspešnost; še posebej v primeru t.
i. asinhronih oblik poučevanja v šolanju na daljavo, ki ne vključujejo takojšnje
interakcije med učiteljem in učencem (Kim 2020). Ta oblika je bila še posebej
značilna v začetnih odzivih šol in učiteljev na šolanje na daljavo. V tem pri-
meru je podpora preko t. i. sinhronih oblik komunikacije tista, ki omogoča so-
cialno podporo in ohranjanje socialnega konteksta šolanja. Sinhrone oblike
komunikacije omogočajo, četudi prostorsko oddaljene, interakcije, socialne
povezave in izmenjave v realnem času (Kim 2020). Virtualni svet omogoča ko-

329
   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334