Page 349 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 349
Prednosti in izzivi izobraževanja na daljavo: perspektiva študentov, prihodnjih učiteljev

daljavo doživljali konstruktivneje in so pri študiju pogosteje uporabljali stra-
tegije postavljanja ciljev.

Problem in cilji raziskave
Zaradi zaprtja šol in posledičnega šolanja na daljavo je bilo izvedenih veliko
raziskav, ki so se osredotočale na učence, dijake, učitelje, ravnatelje itd. (npr.
Cachón-Zagalaz idr. 2020; Kavkler, Javornik in Košak 2020; Katić idr. 2021; Ru-
pnik Vec 2020). Nismo pa zasledili raziskave, ki bi naslavljala specifično sku-
pino, to je skupino študentov, prihodnjih učiteljev, ki so bili v času šolanja
na daljavo v vlogi učencev (študentov), prav tako pa so imeli v okviru peda-
goške prakse možnost doživeti vlogo učitelja, ki načrtuje, izvaja in evalvira
poučevanje na daljavo. Menili smo, da lahko njihova dvojna vloga prispeva
pomembna spoznanja za poučevanje in učenje na daljavo, pa tudi za izpe-
ljavo izobraževanja v razredu, zato smo v raziskavi želeli ugotoviti:

– katere so po mnenju študentov prednosti izobraževanja na daljavo;
– katere slabosti pri izobraževanju na daljavo izpostavljajo študentje;
– s katerimi izzivi se soočajo študentje pri izobraževanju na daljavo?
– Katere omejitve izpostavljajo študentje pri izobraževanju na daljavo.

Udeleženci raziskave in proces zbiranja ter obdelave podatkov
Glavni vir raziskave so bili deli dnevniških zapisov desetih dnevnikov, ki so jih
študentje tretjega letnika študijskega programa Razredni pouk v študijskem
letu 2020/2021 napisali v okviru praktičnega usposabljanja. Avtorice devetih
dnevnikov so bile študentke, avtor enega dnevnika (dnevnik 8) pa študent.
Analizirani so bili zapisi, ki so se nanašali na mnenja študentov o učenju in
poučevanju na daljavo. Študentje so prejeli navodilo, da na podlagi analize
SWOT¹ izpostavijo prednosti, slabosti, izzive in omejitve, ki so jih spoznali in
izkusili pri opravljanju praktičnega usposabljanja, ki je tudi potekalo na da-
ljavo. Poleg svojih izkušenj so v zapisih izpostavili svoj pogled na celoten pro-
ces poučevanja in učenja na daljavo. Zaradi lažje berljivosti smo pri analizi in
interpretaciji rezultatov uporabili izraz študent oziroma študentka. Vsak štu-
dent je oštevilčen (npr. študentka 1), kot so bili oštevilčeni zapisi dnevnikov
pri analizi. Podatke smo kodirali s pomočjo računalniškega programa Atlas.ti.
Določili smo enote kodiranja in izbrali ter opredelili relevantne kategorije, iz

¹ Analiza SWOT (kratica izhaja iz angl. strengths, weaknesses, opportunities, and threats) je tehnika,
ki se precej uporablja pri vrednotenju in se usmerja v štiri vidike nekega pojava: prednosti, sla-
bosti, izzivi in omejitve (Cencič 2011).

349
   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354