Page 396 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 396
iel Doz, Darjo Felda in Mara Cotič

Preglednica 1 Ravni učenja in poučevanja statistike v osnovni šoli

Enativna – Zastavitev izhodiščne problemske situacije
(konkretna) – Analiza izhodiščne problemske situacije
raven – Izvedba aktivnosti
– Igranje situacij
– Predstavitev s predmeti

Ikonična – Shematizacija dejavnosti (risba, skica)
(grafična) – Izvedba dejavnosti v različnih drugih situacijah
raven – Shematizacija dejavnosti s sistematičnimi prikazi (preglednica,

kombinatorično drevo, puščični prikaz)

Simbolna – Prikaz dejavnosti v še splošnejši obliki (nastavitev računa za posamezen
raven primer)

– Posplošitev problema

Končna – Uporaba razvitega pojma v novi situaciji (razviti pojem deluje kot
raven instrument)

– rešijo enostavne statistične probleme, ki predvidevajo tabele in inter-
pretacije.

Mara Cotičeva (2009) je razvila model učenja statistike v osnovni šoli, ki ga
podrobno predstavljamo v nadaljevanju (preglednica 1).

Učenje statistike se začne na enativni (konkretni) ravni. Učenci:

– definirajo problem: npr., da učencem prikaže grafične reprezentacije po-
datkov s stolpci ali z vrsticami, učitelj začne s konkretnim problemom,
ali je v razredu več dečkov ali deklic;

– analizirajo problem: učenci analizirajo različne možnosti, da rešijo pro-
blem; npr., lahko se postavijo tako, da so vsi dečki v eni vrsti in vse de-
klice v drugi, ter določijo, katera vrsta je daljša;

– izvedejo aktivnost: predlagano idejo izvedejo in ustvarijo »živ prikaz«;
učitelj lahko zastavi nove probleme (npr., koliko dečkov je več kot deklic
ipd.), ki zahtevajo manipulacijo z drugimi predmeti (npr. kocke dveh
barv, kocke ene barve predstavljajo fante, kocke druge barve pa de-
kleta); učenci razumejo bijektivno relacijo med številom kock in števi-
lom učencev.

Na ikonični (grafični ravni) učenci:

– shematizirajo dejavnost preko slik in risb ter grafično prikažejo rešitev pro-
blema; npr., dečki narišejo slike samih sebe in iz vseh risb sestavijo stol-
pec;

396
   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401