Page 398 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 398
iel Doz, Darjo Felda in Mara Cotič

Razumeti bi morali, da se dobljenih rezultatov ne more posplošiti. Cilj torej
je, da dijaki (str. 28):

– razumejo osnovne metode zbiranja, reprezentacije in interpretacije podat-
kov: razumejo, kako se zbira podatke, kako je treba zbirati različne vrste
podatkov, kako se jih analizira, ponazori in interpretira;

– razumejo pojem razpršenosti: razumejo pojem porazdelitve in centralne
tendence ter posledično, kako opisati in interpretirati podatke tako
kvantitativno kot grafično;

– razumejo pomen vzorčenja: kako torej vzorčiti ter kako je mogoče opra-
viti enostavne inference; razumejo pojma natančnost in točnost.

Natančneje, dijaki (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slo-
venije za šolstvo 2008; Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobra-
ževanje 2007):

– razlikujejo med pojmi spremenljivka, znak, vzorec in populacija;
– razumejo razlike med kvantitativnimi in kvalitativnimi spremenljiv-

kami, med nominalnimi, ordinalnimi in intervalnimi spremenljivkami;
– znajo zbirati podatke in jih urediti;
– znajo grafično reprezentirati podatke (slika 6);
– znajo prebrati grafične ponazoritve podatkov in jih znajo pravilno in-

terpretirati;
– znajo kritično interpretirati rezultate;
– izračunajo in interpretirajo povprečja, moduse in mediane;
– prepoznajo osnovne relacije med spremenljivkami (npr. enostavne ko-

relacije);
– izračunajo in interpretirajo standardne odklone (slika 7);
– znajo opraviti empirično raziskavo (izbrati temo, postaviti raziskovalna

vprašanja/hipoteze, zbirati, urediti, analizirati, prikazati podatke in in-
terpretirati končne rezultate).

Začetno poznavanje statistike je primerno evalvirati tudi v povezavi z dru-
gimi predmeti, kot so psihologija, sociologija, biologija in kemija, ter oceniti
sposobnost dijakov pri reševanju vsakodnevnih problemov s pomočjo stati-
stike. Po uvodni evalvaciji znanja je dobro uporabljati empirični pristop, tudi
s pomočjo informacijsko-komunikacijske tehnologije (Liu in Liu 2020). V viš-
jih letnikih je mogoče dijakom predstaviti pojma razpršenost in standardni
odklon, ki se ju uporablja v povezovanju s praktičnimi in z realnimi problemi.

398
   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403