Page 165 - Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 165
Umetnik in umetniška izkušnja

Sovice so dobili za nalogo, da naredijo dva sloja podobe – enkrat na papir in
nato na folijo, saj se ves čas srečujejo s pojmom plastenja, namen pa je bil, da
se seznanijo še s tehnikama prekrivanja in kopiranja.

Likovno poustvarjanje po ogledu v galeriji v vrtcu
Poustvarjanje je največkrat uporabljeno kot spodbuda k lastnemu ustvarja-
nju, nastalemu po spominu na ogled razstave ali ogled posameznih likovnih
del in/ali na osnovi doživetega.

V skupini Žoge starosti 4–5 let, vzgojiteljice Simone Kosi, sta izstopali na-
slednji likovni reakciji: prva je prikaz teka po galeriji kot odziv na uvodno vajo,
ko smo si dela ogledali na hitro s tekom po galeriji. Nekaj otrok skupine se
je to močno dotaknilo v pozitivnem smislu in so to pozneje v vrtcu, v fazi
poustvarjanja po spominu na obisk v galeriji, upodobili (ena od risb je bila
uporabljena na zaključnem vabilu).

Drug primer je reakcija na sliko Franca Mesariča, ki smo jo skušali razumeti
tudi s pomočjo »krika«, ki je na dečka skupaj z delom naredil močan vtis.

Ob ogledu razstave smo namreč opazili, da si je en deček pokril usta, da ne
bi zakričal: naša spodbuda je bila spontana in smo mu namignili, da naj kar z
nami zakriči, ob tem pa smo ostalim dali navodilo, naj si zatisnejo ušesa. Sku-
pina je kar složno zakričala, in ker je bila vzgojiteljica vešča takih impulzivnih
dejanj, je vse skupaj zabeležila s fotoaparatom. Po ogledu je nastala risba, ki
priča o tem dejanju, ki mu je sledila umetnostnozgodovinarska interpreta-
cija, ki jo je podala kustosinja galerije. Vsak otrok pa je sledil svojim vtisom
in poustvarjalna dela so bila reakcije na različna dela iz galerije, nekatera na
sam govor galerijske posrednice.

Pravljična pohajkovanja pike, črte in oblike
Ob zaključku smo pripravili skupinsko razstavo vseh treh skupin z naslovom
Pravljična pohajkovanja pike, črte in oblike skupaj z umetniškimi deli.

Da bi s pomočjo razstave dobili izkušnjo in uvid v vse korake, ki jih določa
razstava in dogodek otvoritve v slovenskem kulturnem prostoru, smo iz foto-
dokumentacije ogleda razstav in poustvarjalne reakcije otrok razvili likovno-
aktivistično kartico – vabilo, ki je skušala opozarjati na še vedno prepogost
avtoritativni pristop v galerijskih prostorih in prespraševanje »GDPR« politike,
kjer ravno ta vizualni rezultat kartice in vabila ponuja elegantno rešitev.

Tako smo k fotografiji teka po galeriji in njihovi risbi – poustvarjalni reak-
ciji dodali tekst: »Free your spirit, free your mind, allow us freedom of per-
ception« (slika 7 v prilogi na str. 218). Nekateri starši so ob otvoritvi na kar-
tice skupaj z otroki zapisali svoj odziv, spet drugi so izbrali določeno galerijo

165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170