Page 93 - Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 93
Sooblikovanje individualiziranega načrta za študenta s posebnimi potrebami

primerih pa lahko tudi več (npr. v primeru spazem, ki študenta onemogočijo
za pisanje). Omogoči se lahko tudi ocenjevanje znanja v posebnem prostoru
(zaradi dostopnosti, boljše akustike ali preprečitve motenja drugih študen-
tov). Možne so tudi fizične prilagoditve prostora, kot je npr. dodatna osvetli-
tev delovne površine za študente, ki so slepi ali slabovidni. Zagotovi se lahko
tudi možnost uporabe računalnika za opravljanje pisnega izpita, pri čemer
morajo biti omogočeni programi, ki tehnično olajšajo izvedbo izpita. Neka-
teri študenti s PP lahko uporabljajo tudi posebne pripomočke (npr. študenti,
ki so slepi, brajevo vrstico, študenti, ki imajo primanjkljaje na posameznih
področjih učenja, računalo . . .). Preverjanje in ocenjevanje znanja sta lahko iz-
vedena tudi s pomočjo pomočnika, ki je lahko bralec in/ali pisar – ta študentu
pomaga prebrati vprašanje, na katerega nato odgovori po njegovem nareku.
Študentom, ki so gluhi in naglušni, pa bi moral biti zagotovljen tolmač, kar je
od leta 2021 tudi ustavna pravica, zagotovljena z Ustavo Republike Slovenije
(Ustavni zakon o dopolnitvi II. poglavja Ustave Republike Slovenije 2021). Če
preverjanje ali ocenjevanja znanja poteka v pisni obliki, imajo študenti s PP
pravico do prilagoditve izpitnega gradiva (npr. oblika in velikost pisave, kon-
trast med tiskom in ozadjem). Študentom, ki zaradi narave posebnih potreb
delajo specifične napake, se le-te tolerirajo ter se jih ne obravnava kot poka-
zatelje neznanja. V nekaterih primerih študenti s PP svoje znanje lažje izražajo
v pisni obliki, v drugih primerih ustno, zato se jim lahko prilagodi tudi način
preverjanja znanja.

Študent s PP lahko zaprosi tudi za izredni izpitni rok, če v rednem iz objek-
tivnih razlogov k izpitu ni mogel pristopiti. Včasih se lahko zgodi, da študent
zaradi težav, ki so posledica posebnih potreb, ne more zaključiti študija v
predvidenem roku. V takih primeri jim je na Univerzi na Primorskem zagoto-
vljena pravica do podaljšanja študija za največ eno študijsko leto, kar je tudi
v skladu z Zakonom o visokem šolstvu.

Študentom s PP mora biti tudi omogočena pravica do rabe knjižničnih sto-
ritev na prilagojen način. Sem sodi daljši čas izposoje gradiv ali pa celo izpo-
soja čitalniškega izvoda. Včasih bodo lahko potrebovali tudi pomoč pri iska-
nju gradiv, kar knjižničarju ne sme predstavljati dodatne obremenitve. V pri-
meru, da ima študent tudi pomočnika, si lahko ta v njegovem imenu izposodi
želeno gradivo.

Vse navedene prilagoditve študentu omogočajo, da ima enake možnosti
dostopa do virov znanja, da ga izgrajuje na sebi prilagojen način ter ga tudi
izkaže. Funkcija prilagoditev ni zmanjševanje zahtevnosti študijskega pro-
grama, temveč doseganje zagotavljanje enakih možnosti za kakovostno iz-
grajevanje kompetenc študentov s PP.

93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98