Page 44 - Črtomir, Prešeren in njun(i) kontekst(i)
P. 44
cello Potocco

E. J. Pratt, mitolog kanadske anglofone skupnosti

Leta 1940 je v Torontu izšla pesnitev Brébeuf and his Brethren Edwina Johna
Pratta (1882–1964), ki ga kanadska literarna veda označuje kot »prehodne-
ga modernista« (Djwa 1977), tj. kot most med romanticizmom in moder-
nizmom. Tudi Prešernov Krst lahko po Juvanovi interpretaciji razumemo
kot prelom s tradicionalno žanrsko matriko – in kar je še pomembneje, s
tradicionalnim idejnim horizontom romantike. Poleg že omenjenih apo-
rij, različnih perspektiv, ambivalenc, polisemij in podobnega Juvan opo-
zarja na dva vidika Krsta, ki razgrajujeta (domnevno) romantično težnjo
k totalizaciji. Najprej opozarja na Prešernovo žanrsko »degradacijo« Krsta,
ki se kot »povest v verzih« ali celo »metrična naloga« izmika poskusu ne
le žanrskega, ampak tudi idejnega poenotenja, kakršno naj bi bilo značil-
no za nacionalni ep (Juvan 2002, 354–356); obenem naj bi zlasti struktura
Črtomirjeve zgodba kazala na »[m]oderno koncepcijo eksistence, ki se ne
more utemeljiti na nobeni metafizični identiteti« (str. 357). Tudi Pratt v ce-
lotnem svojem delu postavlja pod vprašaj subjektovo totaliteto in še zlasti
absolutnost v odnosu do zunanjih sil, vendar je pri njem rušenje subjekta
zaznavno izključno na tematski ravni, kot konflikt med človekom in nara-
vo, medtem ko na ravni oblike (z izjemo nekaterih lirskih pesmi) zavestno
teži ne le k totalizaciji, marveč v svojih zadnjih dveh pesnitvah tudi k eks-
plicitnemu poizkusu stvaritve nacionalnega epa.

Tematizacija narave je pri Prattu dediščina kanadske različice postro-
mantike: kot opozarja Richard Arnold in kot sem pokazal tudi sam, zlasti
pri Archibaldu Lampmanu (1861–1899) dvoumno podobje v zvezi z nara-
vo ruši neproblematično transcendentalistično identifikacijo lirskega su-
bjekta z naravo (prim. Arnold 1981; Potocco 2011, 22–23), kar je tudi sicer
značilno za generacijo t. i. konfederacijskih pesnikov, ki ji Lampman pri-
pada. Že pri Lampmanu bi v porajajoči se negativni, človeku nasprotujoči
percepciji narave lahko videli odsev Darwinove evolucijske teorije, še toli-
ko bolj to velja za Pratta (Reimer 1976). Pri slednjem se po mnenju Sandre
Djwa darvinistični evolucionizem nasloni na njegovo krščansko prepriča-
nje, a se poveže tudi z deterministično filozofijo (Djwa 1989, xxi), tako pa
se reprezentacija brutalnosti narave še bolj osamosvoji. Še več, zunaj te-
ga odnosa ni mogoče tolmačiti niti Prattovega odnosa do tehnike – ki je
izpostavljen zlasti v pesnitvah The Titanic (1935) in Towards the Last Spike
(1952) – niti odnosa do staroselcev, ki je v ospredju v pesnitvi Brébeuf and
his Brethren. Darvinistična ideja in deterministična filozofija najverjetne-
je podlagata tudi model, ki se je kasneje uveljavil kot temelj kanadskega
kulturnega mita, in sicer reprezentacijo (eksistencialno) krhkega človeka,

42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49