Page 50 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 50
o morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2
Model rešilnega čolna. Last Narodni muzej Slovenije.
je poznal tržaško pomorsko šolo, ki je bila ustanovljena 15 let pred nje-
govim prihodom v Ljubljano.20 Vedel je, kaj tam poučujejo in kako šola
deluje. Ni dvoma, da so se tržaški dijaki ukvarjali tudi z modelarstvom.
Tržaško modelarstvo pa ni moglo biti na kdove kakšni višini. Najbrž je
tako po preciznosti kakor po estetskem videzu daleč zaostajalo za bene-
škim. Vsekakor Gruber ni mogel biti zadovoljen z izdelki tržaške (kasne-
je reške) pomorske šole. Če v svojem poročilu navaja, da je dal izdelati mo-
dele v velikem merilu, pomeni, da je v Trstu videl majhne modele, ki mu
niso povedali tistega, kar je od modelarstva pričakoval, ker niso mogli
upoštevati podrobnosti. Gruberjevo poročilo poudarja pedagoški mom-
ent modelov, kajti treba je bilo usposobiti tako domače delavce kakor tudi
poglabljati ladjedelsko teorijo bodočih inženirjev. Zato je od svojega »lad-
jedelskega mojstra« – bodi že tukaj povedano, da ni mogel biti samo eden
– zahteval tudi »najmanjše stvari« in »vse podrobnosti«. Takšne zahte-
ve pa so izključevale majhno merilo. Zato torej odločitev za velika meri-
la. K temu je treba dodati še to, da je Gruber pričakoval od »svojih« mo-
delov največjo korist za vso državo, kar izrecno poudarja in kar mu je
20 Pahor 1970, 44.
50
Model rešilnega čolna. Last Narodni muzej Slovenije.
je poznal tržaško pomorsko šolo, ki je bila ustanovljena 15 let pred nje-
govim prihodom v Ljubljano.20 Vedel je, kaj tam poučujejo in kako šola
deluje. Ni dvoma, da so se tržaški dijaki ukvarjali tudi z modelarstvom.
Tržaško modelarstvo pa ni moglo biti na kdove kakšni višini. Najbrž je
tako po preciznosti kakor po estetskem videzu daleč zaostajalo za bene-
škim. Vsekakor Gruber ni mogel biti zadovoljen z izdelki tržaške (kasne-
je reške) pomorske šole. Če v svojem poročilu navaja, da je dal izdelati mo-
dele v velikem merilu, pomeni, da je v Trstu videl majhne modele, ki mu
niso povedali tistega, kar je od modelarstva pričakoval, ker niso mogli
upoštevati podrobnosti. Gruberjevo poročilo poudarja pedagoški mom-
ent modelov, kajti treba je bilo usposobiti tako domače delavce kakor tudi
poglabljati ladjedelsko teorijo bodočih inženirjev. Zato je od svojega »lad-
jedelskega mojstra« – bodi že tukaj povedano, da ni mogel biti samo eden
– zahteval tudi »najmanjše stvari« in »vse podrobnosti«. Takšne zahte-
ve pa so izključevale majhno merilo. Zato torej odločitev za velika meri-
la. K temu je treba dodati še to, da je Gruber pričakoval od »svojih« mo-
delov največjo korist za vso državo, kar izrecno poudarja in kar mu je
20 Pahor 1970, 44.
50