Page 50 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 50
o morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2

Model rešilnega čolna. Last Narodni muzej Slovenije.
je poznal tržaško pomorsko šolo, ki je bila ustanovljena 15 let pred nje-
govim prihodom v Ljubljano.20 Vedel je, kaj tam poučujejo in kako šola
deluje. Ni dvoma, da so se tržaški dijaki ukvarjali tudi z modelarstvom.
Tržaško modelarstvo pa ni moglo biti na kdove kakšni višini. Najbrž je
tako po preciznosti kakor po estetskem videzu daleč zaostajalo za bene-
škim. Vsekakor Gruber ni mogel biti zadovoljen z izdelki tržaške (kasne-
je reške) pomorske šole. Če v svojem poročilu navaja, da je dal izdelati mo-
dele v velikem merilu, pomeni, da je v Trstu videl majhne modele, ki mu
niso povedali tistega, kar je od modelarstva pričakoval, ker niso mogli
upoštevati podrobnosti. Gruberjevo poročilo poudarja pedagoški mom-
ent modelov, kajti treba je bilo usposobiti tako domače delavce kakor tudi
poglabljati ladjedelsko teorijo bodočih inženirjev. Zato je od svojega »lad-
jedelskega mojstra« – bodi že tukaj povedano, da ni mogel biti samo eden
– zahteval tudi »najmanjše stvari« in »vse podrobnosti«. Takšne zahte-
ve pa so izključevale majhno merilo. Zato torej odločitev za velika meri-
la. K temu je treba dodati še to, da je Gruber pričakoval od »svojih« mo-
delov največjo korist za vso državo, kar izrecno poudarja in kar mu je

20 Pahor 1970, 44.

50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55