Page 121 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 121
Vloga vseživljenjskega učenja v slovenskih podjetjih
Preglednica 8 Pregled izbranih ugotovitev za podjetja
Področje Ugotovitve
Primanjkljaj Pomen kompetence »učenje učenja« zaradi hitrih sprememb v okolju.
spretnosti in Izobraževalni sistem nauči kompetence (spretnosti), ne pa tudi tega, kako jih upora-
kompetenc biti v praksi.
v panogi in Reševanje pomanjkanja kompetenc že pri zaposlovanju, hkrati pomanjkanje kadra
podjetju, sis- (tehničnega in nekvalificiranega) in izziv zadržanja kadra.
tem ocenje- Pomembne kompetence so timsko delo, agilnost, fleksibilnost, sodelovanje, pro-
vanja kompe- blem je tudi pomanjkanja kompetenc s področja vodenja, nižje izobraženim manj-
tenc in zazna- kajo splošne in specifične kompetence.
vanja kompe- Pri tujcih ni bistvenih razlik v pomanjkanju specifičnih kompetenc.
tenčnih vrzeli Podjetja večinoma niso imela sistema merjenja kompetenc, tudi ocenjevanje učin-
kov usposabljanja je zelo težaven proces.
Motiviranje Pomembno oblikovanje kulture podjetja, ki spodbuja VŽU.
zaposlenih za Usposabljanje temelji na razvojnem načrtu in načrtu izobraževanja, ki je povezan s
usposablja- strategijo razvoja podjetja, pomemben je letni razgovor.
nje in zazna- Izobraževanje mora temeljiti na dobrem sistemu za ocenjevanje kompetenc.
vanje odpora Izobraževanje in usposabljanje se šteje v delovni čas v celoti ali pa se delno izvede
zaposlenih tudi v prostem času.
do vključitve Finančna nagrada ni predvidena, a se plače povečajo, če zaposleni dosega boljše
v programe rezultate.
VŽU Prisoten je tudi odpor do izobraževanja (starejši, tujci, nizko kvalificirani zaposleni).
Pri odločitvi za izobraževanje je bolj kot prisila potrebna samoiniciativnost.
Deljena mnenja glede natančnejše določitve pravice do izobraževanja v kolektivnih
pogodbah.
Finančni viri Podjetja na letni ravni načrtujejo vire.
Stroške VŽU spremljajo predvsem z vidika plačila izvedbe tečajev ali programov
usposabljanj ter izobraževanj, zelo težko je oceniti stroške usposabljanja, ki jih za-
posleni izvajajo v okviru podjetja.
Ponekod so izobraževanja nujna zaradi pridobitve licenc za opravljanje dela.
Vloga izobra- Sistem izobraževanja je dober, to poudarjajo predvsem v podjetjih, ki zaposlujejo
ževalnega sis- visokokvalificirane kadre.
tema Pri zaposlenih z nižjimi stopnjami izobrazbe, ki bi najbolj potrebovali izobraževanja,
se soočajo z odporom zaradi negativnih izkušenj pri obveznem izobraževanju.
Vloga ostalih Panožna združenja, v okviru katerih potekajo različna izobraževanja.
deležnikov Pri povezovanju podjetij in izobraž. institucij je ključna tudi delitev dobrih praks.
Velika podjetja imajo ekonomije obsega na področju izobraž. in usposabljanja.
Vloga kompetenčnih centrov pri razvoju kompetenc je pomembna.
Dobre prakse Coaching
Sistem --
Mentoriranje
Sistem jedrnih zaposlenih – perspektivnih kadrov
kulturo učenja, naklonjeno VŽU. Tako so lahko tako posamezniki kot podjetje
uspešnejši. Posameznika – zaposlenega – motivirajo na različne načine, razvi-
119
Preglednica 8 Pregled izbranih ugotovitev za podjetja
Področje Ugotovitve
Primanjkljaj Pomen kompetence »učenje učenja« zaradi hitrih sprememb v okolju.
spretnosti in Izobraževalni sistem nauči kompetence (spretnosti), ne pa tudi tega, kako jih upora-
kompetenc biti v praksi.
v panogi in Reševanje pomanjkanja kompetenc že pri zaposlovanju, hkrati pomanjkanje kadra
podjetju, sis- (tehničnega in nekvalificiranega) in izziv zadržanja kadra.
tem ocenje- Pomembne kompetence so timsko delo, agilnost, fleksibilnost, sodelovanje, pro-
vanja kompe- blem je tudi pomanjkanja kompetenc s področja vodenja, nižje izobraženim manj-
tenc in zazna- kajo splošne in specifične kompetence.
vanja kompe- Pri tujcih ni bistvenih razlik v pomanjkanju specifičnih kompetenc.
tenčnih vrzeli Podjetja večinoma niso imela sistema merjenja kompetenc, tudi ocenjevanje učin-
kov usposabljanja je zelo težaven proces.
Motiviranje Pomembno oblikovanje kulture podjetja, ki spodbuja VŽU.
zaposlenih za Usposabljanje temelji na razvojnem načrtu in načrtu izobraževanja, ki je povezan s
usposablja- strategijo razvoja podjetja, pomemben je letni razgovor.
nje in zazna- Izobraževanje mora temeljiti na dobrem sistemu za ocenjevanje kompetenc.
vanje odpora Izobraževanje in usposabljanje se šteje v delovni čas v celoti ali pa se delno izvede
zaposlenih tudi v prostem času.
do vključitve Finančna nagrada ni predvidena, a se plače povečajo, če zaposleni dosega boljše
v programe rezultate.
VŽU Prisoten je tudi odpor do izobraževanja (starejši, tujci, nizko kvalificirani zaposleni).
Pri odločitvi za izobraževanje je bolj kot prisila potrebna samoiniciativnost.
Deljena mnenja glede natančnejše določitve pravice do izobraževanja v kolektivnih
pogodbah.
Finančni viri Podjetja na letni ravni načrtujejo vire.
Stroške VŽU spremljajo predvsem z vidika plačila izvedbe tečajev ali programov
usposabljanj ter izobraževanj, zelo težko je oceniti stroške usposabljanja, ki jih za-
posleni izvajajo v okviru podjetja.
Ponekod so izobraževanja nujna zaradi pridobitve licenc za opravljanje dela.
Vloga izobra- Sistem izobraževanja je dober, to poudarjajo predvsem v podjetjih, ki zaposlujejo
ževalnega sis- visokokvalificirane kadre.
tema Pri zaposlenih z nižjimi stopnjami izobrazbe, ki bi najbolj potrebovali izobraževanja,
se soočajo z odporom zaradi negativnih izkušenj pri obveznem izobraževanju.
Vloga ostalih Panožna združenja, v okviru katerih potekajo različna izobraževanja.
deležnikov Pri povezovanju podjetij in izobraž. institucij je ključna tudi delitev dobrih praks.
Velika podjetja imajo ekonomije obsega na področju izobraž. in usposabljanja.
Vloga kompetenčnih centrov pri razvoju kompetenc je pomembna.
Dobre prakse Coaching
Sistem --
Mentoriranje
Sistem jedrnih zaposlenih – perspektivnih kadrov
kulturo učenja, naklonjeno VŽU. Tako so lahko tako posamezniki kot podjetje
uspešnejši. Posameznika – zaposlenega – motivirajo na različne načine, razvi-
119