Page 125 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 125
Vključenost v proces vseživljenjskega
učenja: izzivi posameznika
Polona Domadenik Muren
Univerza v Ljubljani
polona.domadenik.muren@ef.uni-lj.si
Tjaša Redek
Univerza v Ljubljani
tjasa.redek@ef.uni-lj.si
Maja Zalaznik
Univerza v Ljubljani
maja.zalaznik@ef.uni-lj.si
V pričujočem poglavju predstavljamo pogled zaposlenih na sodelovanje v pro-
cesu vseživljenjskega učenja (VŽU). V okviru kvalitativne raziskave smo z me-
todologijo polstrukturiranega intervjuja zajeli več področij, in sicer karierno
pot posameznikov, ki zasedajo delovna mesta z nizko zahtevano stopnjo izo-
brazbe, izzive, s katerimi so se soočali v procesu obveznega šolanja, interes in
motivacijo zaposlenih za sodelovanje ter ovire pri vključevanju v programe
VŽU. Namen poglavja je na podlagi uvida v razmišljanje in obnašanje izbra-
nih posameznikov iz ciljnih skupin, kot so določene v Resoluciji o nacionalnem
programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2022–2030
(ReNPIO22-30) (2022), oblikovati priporočila za nosilce ekonomskih in izobra-
ževalnih politik, ki pripravljajo spodbude tako za podjetja kot tudi za posame-
znike in snovalce programov vseživljenjskega učenja.
Ključne besede: kompetence, vseživljenjsko učenje, motivacija, ciljne skupine
Uvod
Uporaba novih tehnologij v delovnem okolju za zaposlene predstavlja vse
večji izziv. Še posebej so negativni selekciji tako pri zaposlovanju kot tudi
pri napredovanju izpostavljeni tisti, ki so ali zgodaj opustili šolanje ali so sta-
rejši zaposleni z nizko stopnjo izobrazbe, ki v svojem delovno aktivnem ob-
dobju niso posvečali pozornosti pridobivanju novih znanj in kompetenc. Po-
manjkanje temeljnih znanj (kot je, recimo, znanje angleščine) ali slabe spret-
nosti uporabe računalnika omejijo zmožnost posameznikov, da se v delov-
nem okolju vključijo v proces usposabljanja za delo v digitalno bogatih oko-
ljih, kar povečuje tveganje, da postanejo nezaposljivi.
Četrta industrijska revolucija temelji na uporabi naprednih digitalnih teh-
Lepičnik Vodopivec, J., in M. Mezgec, ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih
za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-230-5.123-144
učenja: izzivi posameznika
Polona Domadenik Muren
Univerza v Ljubljani
polona.domadenik.muren@ef.uni-lj.si
Tjaša Redek
Univerza v Ljubljani
tjasa.redek@ef.uni-lj.si
Maja Zalaznik
Univerza v Ljubljani
maja.zalaznik@ef.uni-lj.si
V pričujočem poglavju predstavljamo pogled zaposlenih na sodelovanje v pro-
cesu vseživljenjskega učenja (VŽU). V okviru kvalitativne raziskave smo z me-
todologijo polstrukturiranega intervjuja zajeli več področij, in sicer karierno
pot posameznikov, ki zasedajo delovna mesta z nizko zahtevano stopnjo izo-
brazbe, izzive, s katerimi so se soočali v procesu obveznega šolanja, interes in
motivacijo zaposlenih za sodelovanje ter ovire pri vključevanju v programe
VŽU. Namen poglavja je na podlagi uvida v razmišljanje in obnašanje izbra-
nih posameznikov iz ciljnih skupin, kot so določene v Resoluciji o nacionalnem
programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2022–2030
(ReNPIO22-30) (2022), oblikovati priporočila za nosilce ekonomskih in izobra-
ževalnih politik, ki pripravljajo spodbude tako za podjetja kot tudi za posame-
znike in snovalce programov vseživljenjskega učenja.
Ključne besede: kompetence, vseživljenjsko učenje, motivacija, ciljne skupine
Uvod
Uporaba novih tehnologij v delovnem okolju za zaposlene predstavlja vse
večji izziv. Še posebej so negativni selekciji tako pri zaposlovanju kot tudi
pri napredovanju izpostavljeni tisti, ki so ali zgodaj opustili šolanje ali so sta-
rejši zaposleni z nizko stopnjo izobrazbe, ki v svojem delovno aktivnem ob-
dobju niso posvečali pozornosti pridobivanju novih znanj in kompetenc. Po-
manjkanje temeljnih znanj (kot je, recimo, znanje angleščine) ali slabe spret-
nosti uporabe računalnika omejijo zmožnost posameznikov, da se v delov-
nem okolju vključijo v proces usposabljanja za delo v digitalno bogatih oko-
ljih, kar povečuje tveganje, da postanejo nezaposljivi.
Četrta industrijska revolucija temelji na uporabi naprednih digitalnih teh-
Lepičnik Vodopivec, J., in M. Mezgec, ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih
za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-230-5.123-144