Page 37 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 37
Prvi koraki v svet pismenosti in vseživljenjskega učenja se zgodijo v družini

Preglednica 3 Migrantsko ozadje in besedilne spretnosti staršev, Slovenija

Besedilne spretnosti () () ()

. raven in manj , , ,
. raven
. raven , , ,
/. raven
, , ,

, , ,

Opombe Naslovi stolpcev: (1) oba starša rojena v tujini, (2) eden od staršev rojen v tujini, (3)
oba starša rojena v Sloveniji. Po podatkih raziskave PIAAC 2016 (http://piaac.acs.si).

spretnosti (1. raven in manj) (preglednica 3). Poleg nižje stopnje izobrazbe
staršev je nepoznavanje jezika in kulture države lahko dodaten oteževalen
dejavnik za družine, ki se priselijo v Slovenijo. Preseneča ugotovitev, da se
z nizkimi ravnmi besedilnih spretnosti srečuje vsak drugi priseljenec v Slo-
venijo. Nizka raven besedilnih spretnosti lahko kaže tudi na težave v razu-
mevanju slovenščine kot tujega jezika, oz. da ima posameznik manj razvite
jezikovne spretnosti v maternem jeziku. Na segmentu odraslih, nizko izobra-
ženih priseljencev, še posebej tistih, ki imajo šolajoče se otroke, bi bilo treba
podrobneje raziskati razloge za nizko raven spretnosti.

Starši, ki so izobraževalno dejavni tako v programih formalnega kot nefor-
malnega izobraževanja, v večji meri ohranjajo raven spretnosti. Delež star-
šev z najnižjimi dosežki pri besedilnih spretnostih (1. raven in manj), ki so ne-
dejavni v izobraževanju, je dvakrat višji (21,0 ) kot pri starših, ki se aktivno
vključujejo v izobraževanje (10,6 ). Primerjava podatkov o vključenosti opa-
zovane skupine staršev v izobraževanje je potrdila pozitivne učinke vključe-
nosti v izobraževanje na dosežke pri besedilnih spretnostih.

V Sloveniji se srečujemo z izrazito neenakim dostopom do izobraževanja,
še posebej pri manj izobraženih odraslih. V izobraževanje odraslih (formalno
in neformalno) se 8,7-krat manj pogosto vključujejo manj izobraženi v pri-
merjavi z najbolj izobraženimi (Andragoški center Slovenije in Ministrstvo Re-
publike Slovenije za izobraževanje, znanost in šport 2022, 34). Podatki kažejo,
da to v veliki meri velja tudi za skupino staršev. Nadalje je študija pokazala,
da imajo starši, ki pogosteje sodelujejo v prostovoljskih dejavnosti, višje do-
sežke pri besedilnih spretnosti. To je skladno tudi z odgovori staršev na vpra-
šanje, ali se želijo učiti novih stvari. Tisti, ki se v veliki meri želijo učiti novih
stvari, imajo višje dosežke pri besedilnih spretnostih.

Prisotnost bralnega gradiva v domačem družinskem okolju je pokazatelj
bralne kulture in tudi razvitosti besedilnih spretnosti ter ima dolgoročne
učinke na dosežke odraslih in otrok. Več kot štirikrat več odraslih (30,1 ), ki so
imeli v obdobju odraščanja doma manj kot 25 knjig, se po dosežkih umešča

35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42