Page 35 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 35
Prvi koraki v svet pismenosti in vseživljenjskega učenja se zgodijo v družini

Preglednica 1 Besedilne spretnosti po ravneh, deleži odraslih po ravneh, odrasli v starosti
16–65 let in starši, primerjava Slovenije in Finske

Besedilne spretnosti Slovenija Finska
Odrasli Starši Odrasli Starši
. raven in manj
. raven , , , ,
. raven , , , ,
/. raven , , , ,
, ,
, ,

Opombe V odstotkih. Po podatkih raziskave PIAAC 2016 (http://piaac.acs.si).

šev) odraslih umeščenih na najnižjo raven (1. in manj) kot v celotni populaciji
odraslih (25,1 ). Za primerjavo smo vzeli besedilne spretnosti finskih staršev
(po raziskavi PIRLS je vpliv izobrazbe staršev na dosežke otrok na Finskem
najmanjši). Raziskava je pokazala, da najnižje ravni besedilnih spretnosti do-
sega trikrat več slovenskih kot finskih staršev (preglednica 1). Najvišje ravni
besedilnih spretnosti (3. in 4/5. raven) pa dosega 43,9  slovenskih staršev in
kar 73,5  oz. velika večina finskih staršev iz primerljive skupine.

Če pogledamo na zahtevnost nalog v raziskavi PIAAC 2016 na najnižjih rav-
neh, se pokaže, da so na 1. ravni besedilnih spretnosti odrasli sposobni pre-
brati kratka besedila o znanih temah in najti neko točno določeno informa-
cijo, ki je po obliki in vsebini enaka vprašanju oz. navodilu. Sposobni so tudi
poiskati specifičen podatek iz besedila z nekaj povedmi ali odlomki o znanih
vsebinah, npr. v časopisnem oglasu poiskati telefonsko številko oz. naslov tr-
govine, na letaku poiskati datum in čas prireditve ipd. V konkretnih življenj-
skih situacijah pa imajo že težave z razumevanjem daljših in zapletenejših
besedil. Zahtevno se jim lahko zdi iz navodil ali z garancijskega lista razbrati,
katere obrazce potrebujejo za vračilo poškodovanega izdelka, ali na spletni
strani trgovine poiskati podatek, ki pojasnjuje, v čem se pravila letošnjega
natečaja razlikujejo od pravil prejšnjih natečajev ipd. Nizke besedilne spret-
nosti staršem otežujejo, da bi otroke podpirali pri razvoju njihove pismeno-
sti in skrbeli za družinsko pismenost. Taki starši se tudi sami težko znajdejo v
vsakodnevnih situacijah, kadar morajo uporabiti besedilne spretnosti.

Dosežena izobrazba opazovane skupine staršev in izobrazba njihovih star-
šev sta najmočnejša napovedovalca ravni besedilnih spretnosti v Sloveniji in
kažeta na močan medgeneracijski prenos pismenosti. V Sloveniji so razlike
v povprečnih dosežkih med najbolj in najmanj izobraženimi starši med naj-
večjimi v državah OECD in znašajo več kot 67 točk. Slovenija prav tako sodi
med države z največjimi razlikami v povprečnih dosežkih odraslih glede na
doseženo izobrazbo starih staršev, ta znaša več kot 51 točk (Možina v pripravi).

33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40