Page 36 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 36
era Možina

Preglednica 2 Besedilne spretnosti po ravneh glede na izobrazbo staršev, Slovenija

Izobrazba staršev Besedilne spretnosti Starši Odrasli

Nobeden od staršev nima SŠ . raven in manj , ,
Vsaj en starš ima SŠ . raven , ,
Vsaj en starš ima terciarno izobrazbo . raven , ,
/. raven
. raven in manj , ,
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
. raven in manj
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
, ,
, ,

Opombe Po podatkih raziskave PIAAC 2016 (http://piaac.acs.si).

Dosežke staršev pri besedilnih spretnostih lahko opazujemo tudi preko izo-
brazbe njihovih staršev. Delež staršev iz opazovane skupine na najnižjih rav-
neh besedilnih spretnosti (1. raven in manj), katerih starši imajo največ osnov-
nošolsko izobrazbo, je 34,2 . Če pogledamo le podatke, ko je vsaj eden od
njihovih staršev dosegel terciarno stopnjo izobrazbe, se je delež staršev iz
opazovane skupine z najnižjimi dosežki zmanjšal le še na 6,2 . Kar 65,3 
staršev iz opazovane skupine pa dosega najvišje ravni besedilnih spretnosti
(3. in 4/5. raven) v primeru, ko prihajajo iz bolje izobraženih družin (kjer je vsaj
eden od staršev dosegel terciarno stopnjo izobrazbe) (preglednica 2).

Tematska študija je potrdila, da je dosežena stopnja izobrazbe najpo-
membnejši dejavnik pismenosti in obenem tudi razlog za nizke besedilne
ter druge temeljne spretnosti pri starših. Iz drugih analiz podatkov raziskave
PIAAC vemo, da je ustrezna raven pismenosti v odrasli dobi v veliki meri
odvisna od dolžine in tudi od kakovosti začetnega izobraževanja ter tudi
od drugih dejavnikov, kot je izobraževalna in delovna aktivnost ipd. Velike
razlike v dosežkih na testu pismenosti med najmanj in najbolj izobraženimi
odraslimi v Sloveniji kažejo na to, da si na začetnih stopnjah izobraževanja
odrasli niso v zadostni meri pridobili in utrdili teh veščin. Če šolanja niso na-
daljevali v srednji šoli ali so ga zgodaj prekinili, je velika verjetnost, da niso
ohranili zadostne ravni temeljnih spretnosti.

Migrantsko ozadje staršev iz opazovane skupine ali njihovih staršev je po-
gosto razlog za njihove nizke dosežke pri besedilnih spretnostih. Praktično
vsak drugi starš z migrantskim ozadjem dosega najnižje ravni besedilnih

34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41