Page 38 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 38
era Možina
Preglednica 4 Število knjig v gospodinjstvu, ko so starši iz opazovane skupine odraščali,
in besedilne spretnosti, Slovenija
Število knjig v gospodinjstvu Besedilne spretnosti () ()
Do knjig
. raven in manj , ,
Od do knjig . raven , ,
. raven , ,
in več knjig /. raven
. raven in manj , ,
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
. raven in manj
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
, ,
, ,
Opombe Naslovi stolpcev (1) delež v odstotkih, (2) s. n. Po podatkih raziskave PIAAC 2016
(http://piaac.acs.si).
na najnižje ravni besedilnih spretnosti (na 1. raven in manj) (preglednica 4).
Le 27,8 jih doseže najvišje ravni besedilnih spretnosti. Skoraj 60 staršev,
ki so odraščali v domovih, kjer so bile knjižne police bogatejše s knjigami, pa
dosega najvišje ravni besedilnih spretnosti.
Tako kot boljša opremljenost družinskega okolja z bralnimi viri tudi pogo-
stost branja leposlovnih in neleposlovnih knjig ter drugih bralnih virov (tiska-
nih in na zaslonih) kaže na razvito bralno kulturo v družini. Pogostost branja
je povezana tudi s stopnjo izobrazbe staršev. Analiza podatkov pa pokaže, da
tudi če izločimo vpliv izobrazbe staršev, pogostost branja (iz različnih virov)
pokaže pozitiven vpliv na dosežke pri besedilnih spretnostih staršev. To spo-
znanje je zelo pomembno za načrtovanje intervencij v družinah, ki so manj
izobražene in imajo otežen dostop do bralnega gradiva.
Zaključek
V prispevku povzemamo ugotovitve tematske raziskave besedilnih spret-
nosti staršev iz nespodbudnega okolja, ki je potrdila, da je medgeneracijski
prenos pismenosti in bralne kulture v Sloveniji zakoreninjen. Na to so opozo-
rile tudi druge raziskave spretnosti pri otrocih in mladih (PISA, PIRLS) oz. ra-
ziskave, ki so raziskovale prisotnost družinske pismenosti (Marjanovič-Umek,
Fekonja in Hacin Beyazoglu 2020). Gre za kompleksen pojav, ki je odvisen
od več dejavnikov, kot so nizka izobrazba staršev, nizko razvite spretnosti,
36
Preglednica 4 Število knjig v gospodinjstvu, ko so starši iz opazovane skupine odraščali,
in besedilne spretnosti, Slovenija
Število knjig v gospodinjstvu Besedilne spretnosti () ()
Do knjig
. raven in manj , ,
Od do knjig . raven , ,
. raven , ,
in več knjig /. raven
. raven in manj , ,
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
. raven in manj
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
, ,
, ,
Opombe Naslovi stolpcev (1) delež v odstotkih, (2) s. n. Po podatkih raziskave PIAAC 2016
(http://piaac.acs.si).
na najnižje ravni besedilnih spretnosti (na 1. raven in manj) (preglednica 4).
Le 27,8 jih doseže najvišje ravni besedilnih spretnosti. Skoraj 60 staršev,
ki so odraščali v domovih, kjer so bile knjižne police bogatejše s knjigami, pa
dosega najvišje ravni besedilnih spretnosti.
Tako kot boljša opremljenost družinskega okolja z bralnimi viri tudi pogo-
stost branja leposlovnih in neleposlovnih knjig ter drugih bralnih virov (tiska-
nih in na zaslonih) kaže na razvito bralno kulturo v družini. Pogostost branja
je povezana tudi s stopnjo izobrazbe staršev. Analiza podatkov pa pokaže, da
tudi če izločimo vpliv izobrazbe staršev, pogostost branja (iz različnih virov)
pokaže pozitiven vpliv na dosežke pri besedilnih spretnostih staršev. To spo-
znanje je zelo pomembno za načrtovanje intervencij v družinah, ki so manj
izobražene in imajo otežen dostop do bralnega gradiva.
Zaključek
V prispevku povzemamo ugotovitve tematske raziskave besedilnih spret-
nosti staršev iz nespodbudnega okolja, ki je potrdila, da je medgeneracijski
prenos pismenosti in bralne kulture v Sloveniji zakoreninjen. Na to so opozo-
rile tudi druge raziskave spretnosti pri otrocih in mladih (PISA, PIRLS) oz. ra-
ziskave, ki so raziskovale prisotnost družinske pismenosti (Marjanovič-Umek,
Fekonja in Hacin Beyazoglu 2020). Gre za kompleksen pojav, ki je odvisen
od več dejavnikov, kot so nizka izobrazba staršev, nizko razvite spretnosti,
36