Page 38 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 38
era Možina

Preglednica 4 Število knjig v gospodinjstvu, ko so starši iz opazovane skupine odraščali,
in besedilne spretnosti, Slovenija

Število knjig v gospodinjstvu Besedilne spretnosti () ()
Do  knjig
. raven in manj , ,
Od  do  knjig . raven , ,
. raven , ,
 in več knjig /. raven
. raven in manj , ,
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
. raven in manj
. raven , ,
. raven , ,
/. raven , ,
, ,
, ,

Opombe Naslovi stolpcev (1) delež v odstotkih, (2) s. n. Po podatkih raziskave PIAAC 2016
(http://piaac.acs.si).

na najnižje ravni besedilnih spretnosti (na 1. raven in manj) (preglednica 4).
Le 27,8  jih doseže najvišje ravni besedilnih spretnosti. Skoraj 60  staršev,
ki so odraščali v domovih, kjer so bile knjižne police bogatejše s knjigami, pa
dosega najvišje ravni besedilnih spretnosti.

Tako kot boljša opremljenost družinskega okolja z bralnimi viri tudi pogo-
stost branja leposlovnih in neleposlovnih knjig ter drugih bralnih virov (tiska-
nih in na zaslonih) kaže na razvito bralno kulturo v družini. Pogostost branja
je povezana tudi s stopnjo izobrazbe staršev. Analiza podatkov pa pokaže, da
tudi če izločimo vpliv izobrazbe staršev, pogostost branja (iz različnih virov)
pokaže pozitiven vpliv na dosežke pri besedilnih spretnostih staršev. To spo-
znanje je zelo pomembno za načrtovanje intervencij v družinah, ki so manj
izobražene in imajo otežen dostop do bralnega gradiva.

Zaključek

V prispevku povzemamo ugotovitve tematske raziskave besedilnih spret-
nosti staršev iz nespodbudnega okolja, ki je potrdila, da je medgeneracijski
prenos pismenosti in bralne kulture v Sloveniji zakoreninjen. Na to so opozo-
rile tudi druge raziskave spretnosti pri otrocih in mladih (PISA, PIRLS) oz. ra-
ziskave, ki so raziskovale prisotnost družinske pismenosti (Marjanovič-Umek,
Fekonja in Hacin Beyazoglu 2020). Gre za kompleksen pojav, ki je odvisen
od več dejavnikov, kot so nizka izobrazba staršev, nizko razvite spretnosti,

36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43