Page 101 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 101
Robotska podpora pri pouku
Violeta Rosanda
Državni izobraževalni zavod s slovenskim učnim jezikom Cankar, Vega, Zois
prof.rosanda@gmail.com
Andreja Istenič
Univerza na Primorskem
andreja.istenic@pef.upr.si
Robotska tehnologija se po ugotovitvah znanstvenikov lahko učinkovito upo-
rablja tudi v izobraževalne namene na vseh stopnjah izobraževanja in pri vseh
predmetih. Ta izobraževalna tehnologija ima nekatere značilnosti, ki jih pred-
hodne izobraževalne tehnologije niso imele. Podpora umetne inteligence soci-
alnim robotom omogoča nastopanje v vlogi človekovega interakcijskega par-
tnerja v zasebnem in javnem življenju, zato socialna robotska tehnologija pred-
stavlja tehnološko in družbeno radikalno inovacijo. V prispevku komentiramo
uporabo socialnih robotov v izobraževanju na trenutni stopnji razvoja in za-
držke ter potencialne prednosti uporabe le-te v izobraževanju. Predstavljamo
hipotetični profil skupine bodočih učiteljev, ki to tehnologijo s pedagoškimi
utemeljitvami zavračajo. V empiričnem delu smo preizkusili lestvico zadržkov,
ki jih glede uporabe socialnih robotov pri pouku v osnovni šoli navajajo bodoči
učitelji.
Ključne besede: izobraževalna tehnologija, socialnih roboti, izobraževanje, bo-
doči učitelji
Uvod
Uvajanje tehnologije v izobraževanje pogosto spremljajo velika pričakova-
nja, kakor da bi sama tehnologija lahko presegla človekove slabosti in po-
manjkljivosti, posodobila procese, vodila v izboljšanje izobraževanja, v nje-
govo posodobitev ter prilagoditev potrebam obdobja in okolja. Na nek na-
čin se od tehnologije pričakuje, da bo po zaslugi racionalnosti tehnološkega
napredka prispevala tudi k urejanju kompleksnih človeških situacij, v katerih
je pomembna človeška interakcija, in zagotovila dosego rezultatov na zaže-
leni ravni. Vzporedno pa smo, zlasti ob uvedbi radikalnih tehnoloških inova-
cij (Rosanda, Podpečan in Istenič v tisku), priča zaskrbljenosti glede more-
bitnih poznanih in še zlasti neznanih učinkov uporabe tehnologije na uče-
nje, poučevanje, medčloveške odnose ter vsestranski osebnostni in kogni-
tivni razvoj otrok (Istenič, Bratko in Rosanda 2021a; 2021b). Temu smo bili v
preteklosti že priča ob uvajanju, denimo, računalniških tehnologij, ki so da-
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.101-121
Violeta Rosanda
Državni izobraževalni zavod s slovenskim učnim jezikom Cankar, Vega, Zois
prof.rosanda@gmail.com
Andreja Istenič
Univerza na Primorskem
andreja.istenic@pef.upr.si
Robotska tehnologija se po ugotovitvah znanstvenikov lahko učinkovito upo-
rablja tudi v izobraževalne namene na vseh stopnjah izobraževanja in pri vseh
predmetih. Ta izobraževalna tehnologija ima nekatere značilnosti, ki jih pred-
hodne izobraževalne tehnologije niso imele. Podpora umetne inteligence soci-
alnim robotom omogoča nastopanje v vlogi človekovega interakcijskega par-
tnerja v zasebnem in javnem življenju, zato socialna robotska tehnologija pred-
stavlja tehnološko in družbeno radikalno inovacijo. V prispevku komentiramo
uporabo socialnih robotov v izobraževanju na trenutni stopnji razvoja in za-
držke ter potencialne prednosti uporabe le-te v izobraževanju. Predstavljamo
hipotetični profil skupine bodočih učiteljev, ki to tehnologijo s pedagoškimi
utemeljitvami zavračajo. V empiričnem delu smo preizkusili lestvico zadržkov,
ki jih glede uporabe socialnih robotov pri pouku v osnovni šoli navajajo bodoči
učitelji.
Ključne besede: izobraževalna tehnologija, socialnih roboti, izobraževanje, bo-
doči učitelji
Uvod
Uvajanje tehnologije v izobraževanje pogosto spremljajo velika pričakova-
nja, kakor da bi sama tehnologija lahko presegla človekove slabosti in po-
manjkljivosti, posodobila procese, vodila v izboljšanje izobraževanja, v nje-
govo posodobitev ter prilagoditev potrebam obdobja in okolja. Na nek na-
čin se od tehnologije pričakuje, da bo po zaslugi racionalnosti tehnološkega
napredka prispevala tudi k urejanju kompleksnih človeških situacij, v katerih
je pomembna človeška interakcija, in zagotovila dosego rezultatov na zaže-
leni ravni. Vzporedno pa smo, zlasti ob uvedbi radikalnih tehnoloških inova-
cij (Rosanda, Podpečan in Istenič v tisku), priča zaskrbljenosti glede more-
bitnih poznanih in še zlasti neznanih učinkov uporabe tehnologije na uče-
nje, poučevanje, medčloveške odnose ter vsestranski osebnostni in kogni-
tivni razvoj otrok (Istenič, Bratko in Rosanda 2021a; 2021b). Temu smo bili v
preteklosti že priča ob uvajanju, denimo, računalniških tehnologij, ki so da-
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.101-121