Page 103 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 103
Robotska podpora pri pouku

nost in fizična prisotnost v uporabnikovem prostoru (Li 2015). Njihova fizična
struktura jim omogoča posnemanje človekovih telesnih gibov (Kanda idr.
2007). Robotova fizična prisotnost, podobna človeški, v uporabnikih vzbuja
pričakovanje o robotovi sposobnosti človeške interakcije in vedenja (Kiesler
idr. 2008).

Roboti s fizično strukturo posnemanja človeškega telesa spadajo v katego-
rijo humanoidov in se že intenzivno uporabljajo tudi v izobraževanju. Pri tem
ni nujno, da njihova fizična prisotnost zajema celotno telo. Lahko imajo samo
njegove posamezne dele, npr. od pasu navzgor, lahko tudi obraz z očmi in
usti (Linert in Kopacek 2018). Julia Linert in Kopacek (2018) napovedujeta, da
bodo humanoidi sposobni izražati čustva, samostojno razmišljati in se učiti z
opazovanjem okolice. Danes priljubljeni humanoidi so ASIMO, NAO, PEPPER,
DARWIN-OP, ROMEO, HUBO 2 PLUS, MANOI, ROBOTHESPIAN RT4, KURATAS,
ICUB.

Androidi pa so humanoidni roboti, ki so po zunanjem videzu povsem po-
dobni ljudem (Linert in Kopacek 2018), kot npr. androidi Japonca Hiroshija
Ishigure. Medtem ko je pri humanoidih že na prvi pogled jasno, da gre za
stroj z videzom človeka, je pri androidih to dejstvo zabrisano. Na prvi pogled
lahko celo vzbudijo vtis, da imamo opravka s človekom. Naj kot primer nave-
demo Geminoid F, ki lahko z obrazom posnema 36 izrazov, Geminoid DK in
kitajski android Jiajia.

Prvi androidni učitelj je učiteljica Saya, ki jo je razvil Hiroshi Kobayashi. Spo-
sobna je izraziti osnovna čustva, ki so pomembna v komunikaciji: preseneče-
nje, strah, stud, jezo, srečo in žalost. V izobraževanju so jo uporabili leta 2009 v
Tokiu za poučevanje desetletnih učencev pri predmetih naravoslovja in teh-
nike (Hashimoto, Kobayashi in Kato 2011).

Roboti v izobraževanju
Raziskovalci so prepričani, da ima robotska izobraževalna tehnologija velik
potencial (Benitti 2012; Mubin idr. 2013; Nikolić 2016; Crompton, Gregory in
Burke 2018). Ya-Wen Cheng, Sun in Chen (2018) navajajo ugotovitve, da so ro-
boti koristen učni pripomoček, ki podpira razvoj učnih spretnosti za 21. sto-
letje.

Tudi socialni roboti se v izobraževanju uporabljajo čedalje pogosteje (Ken-
nedy, Lemaignan in Belpaeme 2016). Pri podpori poučevanju in učenju so
učinkoviti po zaslugi sposobnosti vzpostavljanja ter ohranjanja socialnih in-
terakcij z uporabnikom. Raziskovalci jih preizkušajo v različnih vlogah. Rezul-
tati kažejo, da učinkovito spodbujajo učenje na kognitivnem in afektivnem
področju (Belpaeme idr. 2018; Rosanda in Istenič Starčič 2020; Tuna idr. 2019)

103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108