Page 209 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 209
Integracija ter inkluzija v vzgoji
in izobraževanju: refleksivni bibliografski
zgodovinski presek
Janez Drobnič
Univerza na Primorskem
janez.drobnic@pef.upr.si
Katarina Česnik
Univerza na Primorskem
katarina.cesnik@pef.upr.si
Pregledna raziskava nacionalne bibliografije je eden izmed načinov ugotavlja-
nja, kako se določena tematika odslikava v določeni državi, in skozi katero smo
se lotili raziskovanja integrativnega oz. inkluzivnega izobraževanja, da bi ugo-
tovili, kakšne paradigmatske trende je moč na tem področju zaslediti v slo-
venski pedagogiki od leta 1981 dalje. Ugotavljamo, da postajata inkluzija in so-
dobno izobraževanje oseb s posebnimi potrebami sicer prepoznavnejša, ven-
dar bolj nagovarjata akademske in raziskovalne kroge, do širše javnosti pa ne
prodreta zadosti, ker morda nimata pravih oblik sporočanja. To ima nedvomno
posledice na prepoznavanje in razumevanje sodobnega inkluzivnega izobra-
ževanja. Zato bi si morali prizadevati, da bodo objave takšnih gradiv dosto-
pnejše širši javnosti ter ne samo na področju vzgoje in izobraževanja, saj je de-
ficit predvsem pri tistih gradivih, ki so razumljivejša širši javnosti, kar se lahko
kaže v nerazumevanju in tudi odklonilnih stališčih do inkluzivnega izobraže-
vanja.
Ključne besede: inkluzija, vzgoja in izobraževanje, integracija, otroci s poseb-
nimi potrebami, bibliografija
Uvod
Med pomembnimi kazalci določenega pojava v družbi je odražanje v nacio-
nalni bibliografiji – torej kako se ta tematika odslikava v sistemiziranih nacio-
nalnih zapisih. Da je bibliografija dobra odslikava družbene realnosti, govori
tudi Sable (1981); zlasti če je sistemsko urejena in dostopna, je dober vir za
pridobivanje in izmenjavo znanj ter raziskovanja, kar je ključnega pomena
za sodobne družbe znanja. Ravno ta ugotovitev nas je vodila in spodbudila,
da smo se raziskovanja razvoja inkluzivnega izobraževanja lotili na način ana-
lize nacionalne bibliografije skozi časovno in vsebinsko presečišče. Prepričani
smo, da lahko na podlagi analize pridemo do ugotovitev o uveljavljanju in-
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.209-223
in izobraževanju: refleksivni bibliografski
zgodovinski presek
Janez Drobnič
Univerza na Primorskem
janez.drobnic@pef.upr.si
Katarina Česnik
Univerza na Primorskem
katarina.cesnik@pef.upr.si
Pregledna raziskava nacionalne bibliografije je eden izmed načinov ugotavlja-
nja, kako se določena tematika odslikava v določeni državi, in skozi katero smo
se lotili raziskovanja integrativnega oz. inkluzivnega izobraževanja, da bi ugo-
tovili, kakšne paradigmatske trende je moč na tem področju zaslediti v slo-
venski pedagogiki od leta 1981 dalje. Ugotavljamo, da postajata inkluzija in so-
dobno izobraževanje oseb s posebnimi potrebami sicer prepoznavnejša, ven-
dar bolj nagovarjata akademske in raziskovalne kroge, do širše javnosti pa ne
prodreta zadosti, ker morda nimata pravih oblik sporočanja. To ima nedvomno
posledice na prepoznavanje in razumevanje sodobnega inkluzivnega izobra-
ževanja. Zato bi si morali prizadevati, da bodo objave takšnih gradiv dosto-
pnejše širši javnosti ter ne samo na področju vzgoje in izobraževanja, saj je de-
ficit predvsem pri tistih gradivih, ki so razumljivejša širši javnosti, kar se lahko
kaže v nerazumevanju in tudi odklonilnih stališčih do inkluzivnega izobraže-
vanja.
Ključne besede: inkluzija, vzgoja in izobraževanje, integracija, otroci s poseb-
nimi potrebami, bibliografija
Uvod
Med pomembnimi kazalci določenega pojava v družbi je odražanje v nacio-
nalni bibliografiji – torej kako se ta tematika odslikava v sistemiziranih nacio-
nalnih zapisih. Da je bibliografija dobra odslikava družbene realnosti, govori
tudi Sable (1981); zlasti če je sistemsko urejena in dostopna, je dober vir za
pridobivanje in izmenjavo znanj ter raziskovanja, kar je ključnega pomena
za sodobne družbe znanja. Ravno ta ugotovitev nas je vodila in spodbudila,
da smo se raziskovanja razvoja inkluzivnega izobraževanja lotili na način ana-
lize nacionalne bibliografije skozi časovno in vsebinsko presečišče. Prepričani
smo, da lahko na podlagi analize pridemo do ugotovitev o uveljavljanju in-
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.209-223