Page 297 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 297
Zgodovinski pregled povratne informacije
na področju izobraževanja
Alenka Andrejašič
Univerza na Primorskem
alenka.andrejasic@upr.si
Prispevek se osredotoča na zgodovinski razvoj pomena in vloge povratne in-
formacije na področju izobraževanja. Predstavljeni so prve raziskave (sprva na
področju psihologije in izobraževanja) in opredelitve pojma povratna infor-
macija ter premiki v razumevanju pomena in vloge povratne informacije. Na
osnovi raziskav o povratni informaciji na pedagoškem področju in posledično
z razvojem samega pojma se je razvijal in nadgrajeval pogled na pomen celovi-
tega procesa ter na vlogo povratne informacije v študijskem procesu, vključno
s preverjanjem in z ocenjevanjem znanja. Od prvotnega razumevanje podaja-
nja povratne informacije kot enosmernega procesa, v katerem je poudarjena
aktivna vloga učitelja, se je prešlo k razumevanju podajanja (in prejemanja) po-
vratne informacije kot komunikacijskega procesa, kot dialoga med učiteljem in
učencem, v ospredje je prišlo »na študenta osredinjeno učenje in poučevanje«.
Ključne besede: povratna informacija, zgodovinski pregled razumevanja povra-
tne informacije, izobraževalna tehnologija, umetna inteligenca
Uvod
Povratna informacija na področju izobraževanja velja za temeljno načelo
učinkovitega učenja oz. za pomemben element poučevanja (Narciss 2008).
Cilj povratne informacije je pomagati učečemu se, da izve več o svojem re-
zultatu, da napreduje in izboljša svoje delo.
Razvoj pomena in vloge povratne informacije je opazen v različnih pogle-
dih, teorijah ter modelih povratne informacije (Lipnevich in Panadero 2021).
Najizrazitejši pa je v sami opredelitvi pojma, ki se je skozi desetletja dopolnje-
vala in nadgrajevala. Raziskave (Ducasse in Hill 2019; Gravett in Carless 2023;
Lipnevich in Panadero 2021; Nicol 2021; Payne, Ajjawi in Holloway 2022; Smith,
Lipnevich in Guskey 2023) o pomenu in vlogi povratne informacije na pod-
ročju izobraževanja še vedno potekajo, kar je pričakovano glede na razvoj
družbe, znanosti, izobraževalnega sistema in digitalizacije. S spremembami
okolja, v katerem živimo, in z razvojem znanosti na področju izobraževalne
tehnologije ter umetne inteligence lahko pričakujemo nov pogled na povra-
tno informacijo, njen pomen in vlogo pa tudi nov pogled na uporabo sodob-
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.297-309
na področju izobraževanja
Alenka Andrejašič
Univerza na Primorskem
alenka.andrejasic@upr.si
Prispevek se osredotoča na zgodovinski razvoj pomena in vloge povratne in-
formacije na področju izobraževanja. Predstavljeni so prve raziskave (sprva na
področju psihologije in izobraževanja) in opredelitve pojma povratna infor-
macija ter premiki v razumevanju pomena in vloge povratne informacije. Na
osnovi raziskav o povratni informaciji na pedagoškem področju in posledično
z razvojem samega pojma se je razvijal in nadgrajeval pogled na pomen celovi-
tega procesa ter na vlogo povratne informacije v študijskem procesu, vključno
s preverjanjem in z ocenjevanjem znanja. Od prvotnega razumevanje podaja-
nja povratne informacije kot enosmernega procesa, v katerem je poudarjena
aktivna vloga učitelja, se je prešlo k razumevanju podajanja (in prejemanja) po-
vratne informacije kot komunikacijskega procesa, kot dialoga med učiteljem in
učencem, v ospredje je prišlo »na študenta osredinjeno učenje in poučevanje«.
Ključne besede: povratna informacija, zgodovinski pregled razumevanja povra-
tne informacije, izobraževalna tehnologija, umetna inteligenca
Uvod
Povratna informacija na področju izobraževanja velja za temeljno načelo
učinkovitega učenja oz. za pomemben element poučevanja (Narciss 2008).
Cilj povratne informacije je pomagati učečemu se, da izve več o svojem re-
zultatu, da napreduje in izboljša svoje delo.
Razvoj pomena in vloge povratne informacije je opazen v različnih pogle-
dih, teorijah ter modelih povratne informacije (Lipnevich in Panadero 2021).
Najizrazitejši pa je v sami opredelitvi pojma, ki se je skozi desetletja dopolnje-
vala in nadgrajevala. Raziskave (Ducasse in Hill 2019; Gravett in Carless 2023;
Lipnevich in Panadero 2021; Nicol 2021; Payne, Ajjawi in Holloway 2022; Smith,
Lipnevich in Guskey 2023) o pomenu in vlogi povratne informacije na pod-
ročju izobraževanja še vedno potekajo, kar je pričakovano glede na razvoj
družbe, znanosti, izobraževalnega sistema in digitalizacije. S spremembami
okolja, v katerem živimo, in z razvojem znanosti na področju izobraževalne
tehnologije ter umetne inteligence lahko pričakujemo nov pogled na povra-
tno informacijo, njen pomen in vlogo pa tudi nov pogled na uporabo sodob-
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.297-309