Page 36 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 36
eja Šepić
doživljanja stresa v vsakodnevnih interakcijah v šolskem kontekstu (Vršnik
Perše idr. 2020). Učitelji z visoko razvito zmožnostjo samouravnavanja znajo
obvladati svoja čustva in vedenje, tudi če so čustveno vznemirjeni zaradi
zahtevnih situacij. Svoja čustva lahko uravnavajo na učinkovite načine, ne
da bi pri tem ogrozili svoje zdravje. Učinkovito, odločno in na spoštljiv način
postavljajo meje ter jih vzdržujejo (Jennings in Greenberg 2009).
Socialno zavedanje je sposobnost zavzemanja perspektive drugih (tudi
posameznikov iz različnih okolij in kultur), razumevanja socialnih in etičnih
norm v različnih okoljih, prepoznavanja in pozitivnega vrednotenja podpore
znotraj družin, šol ter skupnostih v različnih okoljih. Z vidika učitelja se to
kaže kot zmožnost, da zmore na situacije pogledati s perspektive drugega
(učenca, starša ali sodelavca) in do takega posameznika začutiti empatijo (Vr-
šnik Perše idr. 2020). Socialno in čustveno kompetentni učitelji, ki imajo vi-
soko razvito socialno zavest, vedo, da njihov način izražanja čustev in njihovo
delovanje vplivata na interakcije z drugimi. So socialno občutljivi, pozorni na
raznolike potrebe učencev iz različnih okoljih in zmorejo sprejeti drugačne
poglede, kot jih imajo oni sami, ter to upoštevajo v interakcijah z različnimi
deležniki (z učenci, s starši in sodelavci).
Odnosne spretnosti vključujejo zmožnost vzpostavljanja in ohranjanja
zdravih ter podpornih medsebojnih odnosov z različnimi posamezniki in
skupinami v različnih okoljih. Odnosno spretni učitelji naj bi znali jasno ko-
municirati, aktivno poslušati, bili sodelovalno naravnani, usmerjeni v reše-
vanje konfliktov na konstruktiven način in pripravljeni nuditi pomoč, ko je
to potrebno. Razvitost te kompetence se pri učiteljih kaže skozi vzpostavlja-
nje in vzdrževanje kakovostnih odnosov z učenci ter prevzemanje osebne
in družbene odgovornosti za konstruktivne odnose v šoli (Vršnik Perše idr.
2020).
Odgovorno sprejemanje odločitev je sposobnost sprejemanja skrbnih,
konstruktivnih in spoštljivih odločitev o osebnem vedenju ter socialnih in-
terakcijah v različnih situacijah. S perspektive učitelja se to kaže kot upo-
števanje etičnih standardov, vidikov varnosti, socialnih norm, realne presoje
posledic različnih dejanj za osebno, družbeno in skupno blagostanje (Vršnik
Perše idr. 2020). Sprejemajo odgovorne odločitve na podlagi ocene različnih
dejavnikov, vključno s tem, kako lahko njihove odločitve vplivajo nanje in na
druge (Jennings in Greenberg 2009).
Pomen razvoja učiteljeve SČK
Raziskav, ki se ukvarjajo z razvijanjem socialno-čustvene kompetence pri uči-
teljih, je bistveno manj kot tistih, ki se osredotočajo na razvoj te kompe-
tence pri učencih. Izsledki raziskav (npr. Durlak idr. 2011; Vršnik Perše idr. 2020),
36
doživljanja stresa v vsakodnevnih interakcijah v šolskem kontekstu (Vršnik
Perše idr. 2020). Učitelji z visoko razvito zmožnostjo samouravnavanja znajo
obvladati svoja čustva in vedenje, tudi če so čustveno vznemirjeni zaradi
zahtevnih situacij. Svoja čustva lahko uravnavajo na učinkovite načine, ne
da bi pri tem ogrozili svoje zdravje. Učinkovito, odločno in na spoštljiv način
postavljajo meje ter jih vzdržujejo (Jennings in Greenberg 2009).
Socialno zavedanje je sposobnost zavzemanja perspektive drugih (tudi
posameznikov iz različnih okolij in kultur), razumevanja socialnih in etičnih
norm v različnih okoljih, prepoznavanja in pozitivnega vrednotenja podpore
znotraj družin, šol ter skupnostih v različnih okoljih. Z vidika učitelja se to
kaže kot zmožnost, da zmore na situacije pogledati s perspektive drugega
(učenca, starša ali sodelavca) in do takega posameznika začutiti empatijo (Vr-
šnik Perše idr. 2020). Socialno in čustveno kompetentni učitelji, ki imajo vi-
soko razvito socialno zavest, vedo, da njihov način izražanja čustev in njihovo
delovanje vplivata na interakcije z drugimi. So socialno občutljivi, pozorni na
raznolike potrebe učencev iz različnih okoljih in zmorejo sprejeti drugačne
poglede, kot jih imajo oni sami, ter to upoštevajo v interakcijah z različnimi
deležniki (z učenci, s starši in sodelavci).
Odnosne spretnosti vključujejo zmožnost vzpostavljanja in ohranjanja
zdravih ter podpornih medsebojnih odnosov z različnimi posamezniki in
skupinami v različnih okoljih. Odnosno spretni učitelji naj bi znali jasno ko-
municirati, aktivno poslušati, bili sodelovalno naravnani, usmerjeni v reše-
vanje konfliktov na konstruktiven način in pripravljeni nuditi pomoč, ko je
to potrebno. Razvitost te kompetence se pri učiteljih kaže skozi vzpostavlja-
nje in vzdrževanje kakovostnih odnosov z učenci ter prevzemanje osebne
in družbene odgovornosti za konstruktivne odnose v šoli (Vršnik Perše idr.
2020).
Odgovorno sprejemanje odločitev je sposobnost sprejemanja skrbnih,
konstruktivnih in spoštljivih odločitev o osebnem vedenju ter socialnih in-
terakcijah v različnih situacijah. S perspektive učitelja se to kaže kot upo-
števanje etičnih standardov, vidikov varnosti, socialnih norm, realne presoje
posledic različnih dejanj za osebno, družbeno in skupno blagostanje (Vršnik
Perše idr. 2020). Sprejemajo odgovorne odločitve na podlagi ocene različnih
dejavnikov, vključno s tem, kako lahko njihove odločitve vplivajo nanje in na
druge (Jennings in Greenberg 2009).
Pomen razvoja učiteljeve SČK
Raziskav, ki se ukvarjajo z razvijanjem socialno-čustvene kompetence pri uči-
teljih, je bistveno manj kot tistih, ki se osredotočajo na razvoj te kompe-
tence pri učencih. Izsledki raziskav (npr. Durlak idr. 2011; Vršnik Perše idr. 2020),
36