Page 553 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 553
Zadovoljevanje potrebe po avtonomiji pri učencih osnovne šole

Preglednica 1 Strategije podpiranja avtonomije

Organizacijska Izbira članov skupine, v kateri bodo sodelovali
Izbira postopkov ocenjevanja
Izbira datuma ocenjevanja
Sodelovanje pri oblikovanju in izvajanju razrednih pravil
Izbira sedežnega reda oz. razporeditve

Postopkovna Izbira materialov za uporabo pri razrednih projektih
Izbira, na kateri način bodo predstavili naloge/projekte
Možnost razpravljanja o svojih željah/potrebah
Individualna predstavitev materialov

Kognitivna Razpravljanje o več pristopih in strategijah o problemu
Iskanje več rešitev za težavo/problem
Utemeljitev rešitve z namenom izmenjave strokovnega znanja in izkušenj
Dovolj časa za sprejemanje odločitev
Samostojno reševanje problemov s pomočjo podpore
Ovrednotenje napak
Prejemanje povratnih informacij
Oblik. osebnih ciljev ali prilagoditev nalog, da ustrezajo interesom učencev
Svobodna razprava o idejah
»Učitelj manj govori, več posluša«
Postavljanje vprašanj

Opombe Prirejeno po Stefanou idr. (2004).

učenje. Allison M. Ryan idr. (2016, 284) v raziskavi ugotovijo, da so izkušeni
učitelji znali ustvariti boljšo klimo v razredu kot manj izkušeni učitelji. Iz tega
so sklepali, da so izkušeni učitelji bolje razumeli, kako ustvariti spodbudno
okolje v razredu, ki učencem omogoča, da se počutijo varne, jih spodbuja in
opogumlja, da si pri učenju upajo tvegati. Ti so z več izkušnjami učencem po-
gosteje ponujali možnosti izbire in sodelovanja pri pouku, hkrati pa jih spod-
bujali k tveganju in učenju na lastnih napakah. Učitelji z leti postopoma pri-
lagajajo svoj slog in se razvijajo skupaj s spremembo odnosa med učenci, saj
poučevanje na načine, ki zadovoljujejo psihološke potrebe, prinaša več kori-
sti za njih same kot tudi učence (Aelterman idr. 2016).

Empirični del

Raziskovalni problem, vprašanja in hipoteze

Raziskave (Harter 1981 v Gillet, Vallerand in Lafrenière 2012) kažejo zmanjše-
vanje notranje učne motivacije od začetka do konca osnovne šole in naprej.
To kaže na to, da šole ne ustvarjajo ustreznega okolja, ki bi spodbujalo in pod-
piralo notranjo motivacijo ter zadovoljevalo temeljne psihološke potrebe. Po
teoriji samodoločanja smo ljudje po naravi radovedna in motivirana bitja, ki
imajo prirojeno ljubezen do učenja in si želijo usvojiti znanje, običaje ter vre-

553
   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558