Page 557 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 557
Zadovoljevanje potrebe po avtonomiji pri učencih osnovne šole
Preglednica 2 Deskriptivne vrednosti na dimenzijah Vprašalnika težav v šoli
Dimenzije N M SD KA KS
Visoko nadzorno motiviranje , , –, –,
Delno nadzorno motiviranje , , , –,
Delno spodbujanje avtonomije , , –, –,
Visoko spodbujanje avtonomije , , –, –,
Skupni faktor spodbujanja avtonomije , , , –,
Opombe N – numerus, M – aritmetična sredina, SD – standardna deviacija, KA – koeficient asimetrije,
KS – koeficient sploščenosti.
Preglednica 3 Uporaba strategij spodbujanja avtonomije
Strategije spodbujanja avtonomije N M SD KA KS
Izbirajo, na kakšen način bodo izkazali pridobljeno znanje , , –, –,
in/ali veščine
Izberejo člane svoje skupine , , –, ,
Oblikujejo osebne cilje ali nalogo prilagodijo tako, da , , –, ,
ustreza njihovim interesom
»Učitelj manj govori in več posluša, besedo daje učencem.« , , , –,
Izražajo svoje želje in potrebe , , –, –,
Sami uporabljajo/obdelujejo (učne) materiale , , , –,
Prejemajo povratne informacije glede svojega dela (npr. , , –, –,
pohvale: »Dobro delo«, »Odlično si opravil«)
Svobodno razpravljajo o različnih idejah (npr. v okviru , , –, –,
debate, dela po skupinah)
Izbirajo postopek ocenjevanja in rok za oddajo šolskih , , , ,
nalog
Opombe N – numerus, M – aritmetična sredina, SD – standardna deviacija, KA – koeficient asimetrije,
KS – koeficient sploščenosti.
pozitivni pa relativno spodbujajoči stil avtonomije. Iz rezultatov, ki kažejo, da
učitelji visoko spodbujajo avtonomijo, lahko sklepamo, da iščejo načine za
spodbujanje, krepitev in rast učenčevih notranjih virov za aktivno sodelova-
nje v razredu (Reeve in Jang 2006). S spodbujanjem avtonomije izkoristijo
najmočnejši vir, učenčevo naravno nagnjenost k učenju (Niemiec in Ryan
2009), hkrati pa tvorijo spodbudno podporno okolje in uporabljajo strategije
spodbujanja avtonomije, ki zadovoljujejo učenčevo potrebo po avtonomno-
sti (Ryan in Deci 2002).
Rezultati v preglednici 3 nam kažejo, da učitelji najpogosteje uporabljajo
strategiji »Oblikujejo osebne cilje ali nalogo prilagodijo tako, da ustreza nji-
hovim interesom« (M = 4,67, SD = 0,56), ki spada pod kognitivno podporo
557
Preglednica 2 Deskriptivne vrednosti na dimenzijah Vprašalnika težav v šoli
Dimenzije N M SD KA KS
Visoko nadzorno motiviranje , , –, –,
Delno nadzorno motiviranje , , , –,
Delno spodbujanje avtonomije , , –, –,
Visoko spodbujanje avtonomije , , –, –,
Skupni faktor spodbujanja avtonomije , , , –,
Opombe N – numerus, M – aritmetična sredina, SD – standardna deviacija, KA – koeficient asimetrije,
KS – koeficient sploščenosti.
Preglednica 3 Uporaba strategij spodbujanja avtonomije
Strategije spodbujanja avtonomije N M SD KA KS
Izbirajo, na kakšen način bodo izkazali pridobljeno znanje , , –, –,
in/ali veščine
Izberejo člane svoje skupine , , –, ,
Oblikujejo osebne cilje ali nalogo prilagodijo tako, da , , –, ,
ustreza njihovim interesom
»Učitelj manj govori in več posluša, besedo daje učencem.« , , , –,
Izražajo svoje želje in potrebe , , –, –,
Sami uporabljajo/obdelujejo (učne) materiale , , , –,
Prejemajo povratne informacije glede svojega dela (npr. , , –, –,
pohvale: »Dobro delo«, »Odlično si opravil«)
Svobodno razpravljajo o različnih idejah (npr. v okviru , , –, –,
debate, dela po skupinah)
Izbirajo postopek ocenjevanja in rok za oddajo šolskih , , , ,
nalog
Opombe N – numerus, M – aritmetična sredina, SD – standardna deviacija, KA – koeficient asimetrije,
KS – koeficient sploščenosti.
pozitivni pa relativno spodbujajoči stil avtonomije. Iz rezultatov, ki kažejo, da
učitelji visoko spodbujajo avtonomijo, lahko sklepamo, da iščejo načine za
spodbujanje, krepitev in rast učenčevih notranjih virov za aktivno sodelova-
nje v razredu (Reeve in Jang 2006). S spodbujanjem avtonomije izkoristijo
najmočnejši vir, učenčevo naravno nagnjenost k učenju (Niemiec in Ryan
2009), hkrati pa tvorijo spodbudno podporno okolje in uporabljajo strategije
spodbujanja avtonomije, ki zadovoljujejo učenčevo potrebo po avtonomno-
sti (Ryan in Deci 2002).
Rezultati v preglednici 3 nam kažejo, da učitelji najpogosteje uporabljajo
strategiji »Oblikujejo osebne cilje ali nalogo prilagodijo tako, da ustreza nji-
hovim interesom« (M = 4,67, SD = 0,56), ki spada pod kognitivno podporo
557