Page 554 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 554
Žnidaršič in Maja Lebeničnik
dnote, ki jih obkrožajo. Učitelju lahko učenčeva naravna nagnjenost k učenju
predstavlja največji vir motivacije (Niemiec in Ryan 2009). Zadovoljevanje po-
trebe po avtonomiji ugodno vpliva na učno motivacijo. Učitelji lahko z upo-
rabo različnih strategij zagotavljajo višjo stopnjo zadovoljevanja avtonomije
učencev. V naši raziskavi smo preučevali, v kakšni meri in na kakšen način
učitelji v slovenskih osnovnih šolah zadovoljujejo potrebo učencev po avto-
nomiji. Še posebej nas je zanimalo, ali obstajajo razlike pri različno izkušenih
učiteljih. Postavili smo si naslednji raziskovalni vprašanji:
1. Kateri načini motiviranja prevladujejo med učitelji na OŠ?
2. Katere strategije podpiranja avtonomije so med slovenskimi učitelji
najpogostejše?
Oblikovali smo tudi tri hipoteze:
1. Obstajajo razlike med bolj in manj izkušenimi učitelji glede načina mo-
tiviranja.
2. Obstajajo razlike med bolj ali manj izkušenimi učitelji glede uporabe
strategij podpiranja avtonomije.
3. Obstaja pozitivna in statistično pomembna povezanost med načinom
motiviranja in uporabo strategij, ki podpirajo avtonomijo.
Metoda
Pri raziskovanju smo uporabili deskriptivno in kavzalno-neeksperimentalno
metodo empiričnega kvantitativnega pedagoškega raziskovanja.
Udeleženci
Raziskovalni vzorec je neslučajnosten. V raziskavi je sodelovalo 72 učiteljev, ki
so v šolskem letu 2021/2022 poučevali na različnih osnovnih šolah v Sloveniji.
Žensk je bilo 68 (94,4 ) moški pa so bili štirje (5,6 ). Sodelovalo je 42 (58,3 )
učiteljev z manj kot 15 leti delovne dobe in 30 (41,7 ) učiteljev z več kot 15 leti
delovne dobe.
Pripomočki
Za zbiranje podatkov smo uporabili anketni vprašalnik. Anketa je bila sesta-
vljena iz demografskih vprašanj (spol, stopnja poučevanja, št. let delovne
dobe) in vprašanj o pogostosti uporabe strategij, ki podpirajo avtonomijo.
Učitelji so na petstopenjski lestvici (1 – nikoli, 2 – redko, 3 – občasno, 4 – po-
gosto, 5 – zelo pogosto) ocenili, kako pogosto so učenci v njihovem razredu
554
dnote, ki jih obkrožajo. Učitelju lahko učenčeva naravna nagnjenost k učenju
predstavlja največji vir motivacije (Niemiec in Ryan 2009). Zadovoljevanje po-
trebe po avtonomiji ugodno vpliva na učno motivacijo. Učitelji lahko z upo-
rabo različnih strategij zagotavljajo višjo stopnjo zadovoljevanja avtonomije
učencev. V naši raziskavi smo preučevali, v kakšni meri in na kakšen način
učitelji v slovenskih osnovnih šolah zadovoljujejo potrebo učencev po avto-
nomiji. Še posebej nas je zanimalo, ali obstajajo razlike pri različno izkušenih
učiteljih. Postavili smo si naslednji raziskovalni vprašanji:
1. Kateri načini motiviranja prevladujejo med učitelji na OŠ?
2. Katere strategije podpiranja avtonomije so med slovenskimi učitelji
najpogostejše?
Oblikovali smo tudi tri hipoteze:
1. Obstajajo razlike med bolj in manj izkušenimi učitelji glede načina mo-
tiviranja.
2. Obstajajo razlike med bolj ali manj izkušenimi učitelji glede uporabe
strategij podpiranja avtonomije.
3. Obstaja pozitivna in statistično pomembna povezanost med načinom
motiviranja in uporabo strategij, ki podpirajo avtonomijo.
Metoda
Pri raziskovanju smo uporabili deskriptivno in kavzalno-neeksperimentalno
metodo empiričnega kvantitativnega pedagoškega raziskovanja.
Udeleženci
Raziskovalni vzorec je neslučajnosten. V raziskavi je sodelovalo 72 učiteljev, ki
so v šolskem letu 2021/2022 poučevali na različnih osnovnih šolah v Sloveniji.
Žensk je bilo 68 (94,4 ) moški pa so bili štirje (5,6 ). Sodelovalo je 42 (58,3 )
učiteljev z manj kot 15 leti delovne dobe in 30 (41,7 ) učiteljev z več kot 15 leti
delovne dobe.
Pripomočki
Za zbiranje podatkov smo uporabili anketni vprašalnik. Anketa je bila sesta-
vljena iz demografskih vprašanj (spol, stopnja poučevanja, št. let delovne
dobe) in vprašanj o pogostosti uporabe strategij, ki podpirajo avtonomijo.
Učitelji so na petstopenjski lestvici (1 – nikoli, 2 – redko, 3 – občasno, 4 – po-
gosto, 5 – zelo pogosto) ocenili, kako pogosto so učenci v njihovem razredu
554