Page 571 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 571
Povezanost med študenti med izvedbo študija na daljavo
skupna značilnost novih okoliščin. Predhodne raziskave poročajo o pomenu
interakcij v študijskem procesu med pandemijo (Stevanović, Božić in Rado-
vić 2021) in ugotavljajo statistično značilne povezanosti med zadovoljstvom
s študijem ter povezanostjo med študenti (Baber 2020; Bork-Hüffer idr. 2021;
Doolan idr. 2021; Su in Guo 2021) in med študijsko učinkovitostjo ter poveza-
nostjo med študenti (Bork-Hüffer idr. 2021). Naša predhodna raziskava (Zrim
Martinjak 2022), v kateri smo identificirali pozitivne in negativne vidike štu-
dija med pandemijo, o katerih so poročali študentje Univerze v Ljubljani, je
pokazala, da so v odgovorih največkrat poročali o odsotnosti socialnih stikov
in socialnega povezovanja, kar smo identificirali kot negativni vidik študija
med pandemijo. Glede na to, da se je ta vidik v odgovorih študentov pojavljal
najpogosteje, predpostavljamo, da je bil to najbolje prepoznan ali opažen
negativni vidik študija med pandemijo s perspektive študentov. Odsotnost
socialnih stikov in socialnega povezovanja so študentje opisovali skozi dejav-
nike manka, pripisanega pomena le-temu in zaznane odtujenosti. Študentje
so o vidikih študija med pandemijo poročali, kot so jih doživeli glede na svoje
življenjske okoliščine, kar pomeni, da posamezne vidike določa posamezni-
kov kontekst.
V pričujoči raziskavi nas je tema interakcij med študenti Univerze v Ljub-
ljani v študijskem procesu zanimala z vidika same prisotnosti socialnih sti-
kov, socialnega povezovanja ter razlik in povezanosti tega glede na druge
dejavnike. Pandemija je na splošni ravni zahtevala omejitev socialnih stikov
v živo, s čimer je posegla tako v vsakdanje kot študijsko življenje posame-
znika. Zanimalo nas je, kako se doživljanje povezanosti študenta z drugimi
študenti razlikuje glede na spol, soočanje z duševnimi stiskami in prisotnost
pri študiju na daljavo med pandemijo. Nadalje smo želeli ugotoviti, kakšna
je povezanost med doživljanjem povezanosti študenta z drugimi študenti in
študijskimi značilnostmi ter izbiro prostočasnih aktivnosti.
Raziskovanje te tematike v okoliščinah, ki so brez možnosti časovne od-
ložitve izzvale tako študente kot ostale deležnike v visokošolskem izobraže-
vanju, lahko prispeva uvid v avtentične odzive, ki jih ne gre spregledati pri
kritičnih premislekih o izzivih, ki jim s perspektive prihodnosti velja nameniti
pozornost pri kateri koli obliki izvedbe študija.
Na podlagi namena raziskave, ugotovitev predhodnih raziskav in analize
rezultatov o identificiranih pozitivnih ter negativnih vidikih študija na daljavo
med pandemijo covida-19 smo si zastavili temeljno raziskovalno vprašanje
– glede na katere dejavnike se doživljanje povezanosti študenta z drugimi
študenti med študijem na daljavo razlikuje in s katerimi dejavniki se povezuje
– in pet hipotez:
571
skupna značilnost novih okoliščin. Predhodne raziskave poročajo o pomenu
interakcij v študijskem procesu med pandemijo (Stevanović, Božić in Rado-
vić 2021) in ugotavljajo statistično značilne povezanosti med zadovoljstvom
s študijem ter povezanostjo med študenti (Baber 2020; Bork-Hüffer idr. 2021;
Doolan idr. 2021; Su in Guo 2021) in med študijsko učinkovitostjo ter poveza-
nostjo med študenti (Bork-Hüffer idr. 2021). Naša predhodna raziskava (Zrim
Martinjak 2022), v kateri smo identificirali pozitivne in negativne vidike štu-
dija med pandemijo, o katerih so poročali študentje Univerze v Ljubljani, je
pokazala, da so v odgovorih največkrat poročali o odsotnosti socialnih stikov
in socialnega povezovanja, kar smo identificirali kot negativni vidik študija
med pandemijo. Glede na to, da se je ta vidik v odgovorih študentov pojavljal
najpogosteje, predpostavljamo, da je bil to najbolje prepoznan ali opažen
negativni vidik študija med pandemijo s perspektive študentov. Odsotnost
socialnih stikov in socialnega povezovanja so študentje opisovali skozi dejav-
nike manka, pripisanega pomena le-temu in zaznane odtujenosti. Študentje
so o vidikih študija med pandemijo poročali, kot so jih doživeli glede na svoje
življenjske okoliščine, kar pomeni, da posamezne vidike določa posamezni-
kov kontekst.
V pričujoči raziskavi nas je tema interakcij med študenti Univerze v Ljub-
ljani v študijskem procesu zanimala z vidika same prisotnosti socialnih sti-
kov, socialnega povezovanja ter razlik in povezanosti tega glede na druge
dejavnike. Pandemija je na splošni ravni zahtevala omejitev socialnih stikov
v živo, s čimer je posegla tako v vsakdanje kot študijsko življenje posame-
znika. Zanimalo nas je, kako se doživljanje povezanosti študenta z drugimi
študenti razlikuje glede na spol, soočanje z duševnimi stiskami in prisotnost
pri študiju na daljavo med pandemijo. Nadalje smo želeli ugotoviti, kakšna
je povezanost med doživljanjem povezanosti študenta z drugimi študenti in
študijskimi značilnostmi ter izbiro prostočasnih aktivnosti.
Raziskovanje te tematike v okoliščinah, ki so brez možnosti časovne od-
ložitve izzvale tako študente kot ostale deležnike v visokošolskem izobraže-
vanju, lahko prispeva uvid v avtentične odzive, ki jih ne gre spregledati pri
kritičnih premislekih o izzivih, ki jim s perspektive prihodnosti velja nameniti
pozornost pri kateri koli obliki izvedbe študija.
Na podlagi namena raziskave, ugotovitev predhodnih raziskav in analize
rezultatov o identificiranih pozitivnih ter negativnih vidikih študija na daljavo
med pandemijo covida-19 smo si zastavili temeljno raziskovalno vprašanje
– glede na katere dejavnike se doživljanje povezanosti študenta z drugimi
študenti med študijem na daljavo razlikuje in s katerimi dejavniki se povezuje
– in pet hipotez:
571